Ambachtelijkheid: Hindemith, Beethoven en een nieuwe Jeths


-advertentiepositie-



Ambachtelijkheid: Hindemith, Beethoven en een nieuwe Jeths

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Radio Filharmonisch Orkest , Markus Stenz (Dirigent), Erik Bosgraaf (Blokfluiten) Hindemith - Symfonie 'Mathis der Maler' , J

Markus Stenz dirigeert symfonie 'Mathis der Maler'
Ambacht en visioen gaan in de kunst samen. Dat heeft Paul Hindemith tot uitdrukking willen brengen in Mathis der Maler, een hommage aan de zestiende-eeuwse schilder Matthias Grünewald, schepper van het beroemde Isenheimer altaar in Colmar. Nog vóór deze opera voltooid was, werkte Hindemith delen uit het werk om tot een driedelige, zelfstandige symfonie. Dat de schilder zijn leven als eenvoudige molenaar eindigde, had Hindemiths sympathie. 'Dit aangrijpende einde... na zoveel uitbarstingen van artistieke kracht... stilzwijgend afscheid nemen, gezien de nietigheid van alle aardse werk...'

Willem Jeths schrijft voor Erik Bosgraaf
Over ambachtelijkheid gesproken: Hindemith componeerde muziek voor vrijwel elk denkbaar solo-instrument. Het verkennen van de specifieke eigenschappen van een instrument is ook de passie van Willem Jeths. In zijn nieuwste werk, geschreven in opdracht van de Matinee, verkent hij de expressieve mogelijkheden van het instrument van sterblokfluitist Erik Bosgraaf. Het laatste woord heeft Beethoven. Zijn Zevende symfonie is beroemd en geliefd, vooral vanwege het allegretto, dat na de eerste uitvoering in Wenen op verzoek van het publiek herhaald werd.

 Bezoek www.concertgebouw.nl

Ambachtelijkheid: Hindemith, Beethoven en een nieuwe Jeths
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.