1

Speuren naar sporen van het Woldjerspoor


-advertentiepositie-



Speuren naar sporen van het Woldjerspoor

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Twaalf jaar spoor door de Woldstreek: wat is daar nu nog van te zien? Daarover en over de geschiedenis van het Woldjerspoor gaat de nieuwe expositie in het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek.
In boeiende filmbeelden, foto's, maquettes en originele voorwerpen wordt het verhaal van deze spoorlijn verteld, een spoorlijn die nog steeds in de harten van de bewoners van zowel de Woldstreek als daarbuiten voortleeft.
Na jarenlang plannen maken, ontwerpen en problemen met verleende en ingetrokken concessies ging eindelijk een langgekoesterde wens van de bewoners in de Woldstreek in vervulling, in juni 1929 werd het Woldjerspoor geopend.
Met afgunst had men gekeken hoe elders in de provincie Groningen regionale spoorlijnen werden geopend, zoals naar Delfzijl, Roodeschool en Uithuizen en met succes werden geëxploiteerd. Dat wilde men in de Woldstreek ook en dus kwam er in 1888 een initiatief van de heer Jan Willink om een spoorlijn aan te leggen.
Een hevig twistpunt was langs welke plaatsen de lijn precies zou moeten worden aangelegd. Ook was men het er niet over eens of er een tram- of spoorlijn moest worden gekozen en zo rolde de trein der tijd voort en kwam er maar geen spoorlijn. Pas in 1912 kwam er een plan van de Federatie van Landbouwverenigingen voor de aanleg van een locaalspoorweg. Er werd een ‘Comité van Actie voor den Woldjer Spoorweg’ opgericht en vanaf dat moment kwam er schot in de zaak. Toch duurde het nog liefst 17 jaar voordat er daadwerkelijk een trein reed.
Veel obstakels moesten worden genomen en tegenvallers geïncasseerd. Het leggen van een spoorlijn door een gebied waar zandgronden en veen elkaar afwisselden was niet eenvoudig, maar uiteindelijk kwam hij er dan toch: het roemruchte Woldjerspoor.
In diezelfde periode was het autoverkeer op gang gekomen. Busmaatschappijen vormden een hevige concurrent voor de trein. Na de eerste euforie daalde zowel het aantal passagiers als de hoeveelheid vervoerde goederen zienderogen, zodat al na een paar jaar met verlies werd gedraaid.
Het aantal diensten werd verminderd, waardoor nog weer minder passagiers werden getrokken. De oorlog brak uit, zodat het railvervoer in 1941 helemaal werd stilgelegd. De Duitse bezetter brak de lijn af, voerde het materiaal af naar het oosten en dat betekende het einde van het Woldjerspoor.

 Bezoek www.nnttm.nl

Speuren naar sporen van het Woldjerspoor
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.