1

Nieuwe aanwinsten - Museum De Lakenhal




Nieuwe aanwinsten - Museum De Lakenhal

» Let op: deze activiteit is voorbij «

De collectie van Museum De Lakenhal is in het voorjaar van 2015 verrijkt met diverse nieuwe aanwinsten. Met dank aan het BankGiro Loterij Aankoopfonds van de Vereniging Rembrandt werd een zeer zeldzame zestiende-eeuwse werkplaatstekening voor een Leidse gebrandschilderde ruit aangekocht. Ook is een serie ontwerpen verworven die Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985) maakte voor zijn reeds in de collectie aanwezige monumentale glas-in-loodraam van het Algemeen Handelsblad. Tot slot heeft het museum een tekening uit de Parijse periode van Geer van Velde (1898-1977) aan de collectie toegevoegd. Deze aanwinsten worden vanaf 17 april in het museum gepresenteerd. Daarbij wordt het schilderij 'Drie spelende kinderen in een vensternis' van Hendrik Ringeling (1812-1874) getoond. Dit schilderij is recent door een particulier aangekocht als bijdrage aan de aanstaande herinrichting van Museum De Lakenhal.

WERKPLAATSTEKENING (VA. 1520-30)
Leiden was in de 16e eeuw een belangrijk centrum voor de glasschilderkunst. Werkplaatstekeningen van Leidse makelij uit dit tijdperk zijn echter bijzonder zeldzaam.
Voordat een schildering op het glas werd aangebracht, werden meerder kopieën gemaakt. Deze zogenoemde werkplaatstekeningen dienden als voorbeeld voor de glasschilders bij het aanbrengen van de vaak zeer gedetailleerde voorstelling.


GEBRANDSCHILDERDE GLAZEN

In de collectie van Museum De Lakenhal bevindt zich al een groep gebrandschilderde glazen uit deze periode. In 2012 werd deze deelcollectie ook al verrijkt met de aankoop van een gebrandschilderde roemer, eveneens met dank aan de Vereniging Rembrandt.



HARM KAMERLINGH ONNES (1893-1985)
Eén van de blikvangers uit de collectie is het monumentale glas-in-loodraam (1927-28) van Harm Kamerlingh Onnes. Dit raam werd gemaakt voor het trappenhuis van het voormalige gebouw van het Algemeen Handelsblad aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. Hoe ging de kunstenaar te werk? Dat is inzichtelijk geworden met de verwerving van verschillende voorbereidende ontwerpen op papier. Harm Kamerlingh Onnes knipte figuren uit stevig materiaal en plakte ze vervolgens op papier, met een opvallend levendig en kleurrijk resultaat.

GEER VAN VELDE (1898-1977)
De aankoop van de schildering 'Vrouw met hond' (ca. 1925-28) illustreert de Parijse jaren van Geer van Velde. In deze periode schilderde hij vaker naïeve, boerenscènes, waarin de invloed van de kunstenaar Marc Chagall een rol speelt. Ook dit werk houdt het midden tussen mysterie, sprookje en realiteit.

Gelijktijdig met Geer woonde ook zijn broer Bram van Velde (1895-1981) in Parijs. Bram was eerder naar een kunstenaarskolonie in het Duitse Worpswede getrokken, waar hij ook dit Zelfportret (1922) schilderde.


ABRAHAM GERARDUS VAN VELDE

Bram van Velde hechtte veel waarde aan een intense uitdrukking van zijn gevoel. ‘Elk stuk is eigenlijk een zelfportret’, vond hij, ‘of het nu een bloemstuk, landschap of een portret betreft.’ In dit schilderij heeft Van Velde zichzelf frontaal, bijna vlakvullend afgebeeld. Elke suggestie van ruimtelijkheid ontbreekt. Het portret valt op door de intensiteit van het kleurenpalet en door de ongepolijste techniek. Het gezicht is met krachtige, rake lijnen in uitgesproken kleuren geschilderd. Door het gebruik van witte contourlijnen en vlakken komt het portret los van de achtergrond. Aan de doordringende blik ontleent het portret zijn zelfbewuste karakter.

HENDRIK RINGELING (1812-1874)
Op het eerste oog lijkt op het schilderij van Ringeling sprake van een natuurgetrouw en alledaags huiselijk tafereel. Behalve realistisch is het schilderij echter ook een ode aan de Leidse fijnschilders van de 17de eeuw. De fijne schildertrant, de voorstelling in de vensternis en het afgebeelde reliëf met spelende putti zijn direct ontleend aan het werk van de grootmeester van de Leidse fijnschilderkunst Gerrit Dou.

 Bezoek www.lakenhal.nl

Nieuwe aanwinsten - Museum De Lakenhal
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.