Tegenvoeters


-advertentiepositie-



Tegenvoeters

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Deze zomer is in Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe en in het Stedelijk Museum Kampen de dubbeltentoonstelling ‘Tegenvoeters’ te zien, met recente sculpturen van Cornelius Rogge en Pjotr Müller. Tegenover de grillige en ongrijpbare beelden van Rogge staan de ogenschijnlijk heldere en meetbare constructies van Müller. Wat de beide kunstenaars ondanks hun verschillen bindt, is de fascinatie voor het mysterie. Hun kunst lost het mysterie niet op, maar laat dit juist zien.

Cornelius Rogge (1932) is beeldhouwer, tekenaar en installatiekunstenaar. Met zijn werk geeft hij vorm aan zijn verlangen om het onkenbare te kennen en het ongrijpbare te grijpen. De evidente onvervulbaarheid van dit verlangen houdt zijn grote scheppingsdrang niet tegen. In de dubbeltentoonstelling ‘Tegenvoeters’, een samenwerkingsproject van Museum de Fundatie en het Stedelijk Museum Kampen, is zijn meest recente beeldhouwwerk te zien. Het gaat om een reeks expressieve chromen figuren en maskers, die doen denken aan de kunst van zogenaamd primitieve volkeren. Het spiegelende oppervlak maakt het moeilijk ze goed te bekijken. De beschouwer ziet behalve het kunstwerk ook steeds zichzelf, enigszins vervormd door de buiging van het materiaal en verstoord door de gefixeerde blik van de figuren. De confrontatie is even noodzakelijk als onontkoombaar, maar schept eerder verwarring dan duidelijkheid. Realiteit en illusie dringen zover in elkaar door dat de grens tussen beiden wordt opgeheven. Het één bestaat niet zonder het ander. In de beeldentuin rond Kasteel het Nijenhuis is eveneens een aantal vroegere werken van Rogge te zien.
Pjotr Müller (1947) maakt architectonische sculpturen van hout en kunststof, de laatste met een 3D-printer. De objecten wekken de indruk maquettes te zijn van gebouwen in modernistische stijl. Ruimtes worden doorsneden met rechte of golvende muren. Er zijn kamers, torens, zuilen, vensters en binnenplaatsjes. De logica van de afzonderlijke delen contrasteert met de schijnbaar willekeurige manier waarop ze zijn samengevoegd. Wat zich op het eerste gezicht voordoet als functionele constructie blijkt bij nader inzien een min of meer toevallige en bovendien gesloten ruimte. Sommige objecten zijn gepresenteerd als een enkele sculptuur, al of niet met voetstuk, andere maken deel uit van een installatie. Dicht op elkaar gezet gaan in dat geval de constructies als vanzelf relaties aan. Deze krijgen vorm in de restruimte tussen de ‘gebouwen’, als een aaneenschakeling van ‘pleintjes’. De installatie is als een stad zonder straten, zonder dwingende richtingen, waarin iedereen weliswaar eindeloos kan ronddwalen, maar nergens naar binnen kan.

Cornelius Rogge en Pjotr Müller behoren tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de hedendaagse beeldhouwkunst in Nederland. Werk van Rogge is permanent te zien in het Kröller-Müller Museum en in de openbare ruimte van onder andere Amsterdam, Driebergen en Frenswegen (D). Werk van Müller staat in de beeldentuinen van het Kröller-Müller Museum en Museum de Fundatie en in de openbare ruimte van onder andere Amsterdam, Eindhoven en Amersfoort.

 Bezoek www.museumdefundatie.nl

Tegenvoeters
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.