1

Christian Zanotto - Chronomads


-advertentiepositie-



Christian Zanotto - Chronomads

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Red Stamp Art Gallery is blij u de samenwerking met het Italiaans Cultureel Instituut in Amsterdam te mogen presenteren, met medewerking van de Ambassade van Italië in Den Haag, ter gelegenheid van de 14e editie van de Dag van de Hedendaagse Kunst die in het leven geroepen is door AMACI, Associatie van Italiaanse Musea voor Hedendaagse Kunst, in samenwerking met het MAECI, het Italiaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking en het MiBACT, het Italiaans Ministerie van Cultureel Erfgoed en Activiteiten en Toerisme.

Op zaterdag 13 oktober, de “Internationale Dag van de Italiaanse Hedendaagse Kunst” , zullen het Italiaans Cultureel Instituut en diens Directeur, Carmela Callea, in samenwerking met de Red Stamp Art Gallery, van 11:00 tot 20:00 uur, op de locatie van de galerie, Christian Zanotto's Solotentoonstelling CHRONOMADS openen, die gecureerd wordt door Sonia Arata.

Christian Zanotto leeft en werkt sinds 2000 tussen Amsterdam en Venetië. In zijn zeer originele onderzoek verenigt hij op meesterlijke wijze klassiek taalgebruik en technieken met nieuwe media en het digitale universum, waarbij hij verkent op welke wijze deze met elkaar in verbinding staan.

Tentoongesteld wordt een groep uitgekozen werken: virtuele sculpturen op paneel van kristal, video's en holografische werken, die uit de periode 2007-2017 komen en de structuur en reikwijdte van het traject van Zanotto duidelijk maken, die al vanaf zijn vormende jaren zijn interesse op verschillende technologieën richt. Hierin vindt hij een manier om alle ervaringen die hij via traditionele expressieve vormen heeft verworven te verenigen. Hij zoekt en bereikt daarbij een ongewone eenheid tussen twee kanten: het numerieke en ontastbaare aspect van zijn werken en dat van hun materiële vertaling, waarbij hij impliciete en onontgonnen kanten en mogelijkheden ontdekt van een bepaalde techniek waarvan hij de grenzen verkent en oprekt.

Christian Zanotto probeert de natuur te onderzoeken van het virtuele domein, van het immateriële, van het “metafysische”, van wat verborgen ligt onder de algemene waarnemingsdrempel, van de dimensies van de werkelijkheid die zich langzamerhand steeds meer kenbaar maken aan ons bewustzijn, ook naar aanleiding van de implicaties van het meest recente wetenschappelijk onderzoek. De kunstenaar, met zijn scherpzinnige vooruitziende en humanistische gevoeligheid, toont ons diverse inzichten en visies die betrekking hebben op het actuele moment in de geschiedenis, door in te gaan op fundamentele thema's en aspecten van het heden, die tot de dag van vandaag nog maar weinig verkend en zeker niet volledig begrepen worden.

De tentoonstellingsroute begint bij de EXOSKELETON, de vroegste werken (uit 2007), daarna komt IN EXTORTIO, werk uit de cyclus HORLOGERIE EXQUISE - GOD O' CLOCK – GOD IS WEARING A ROLEX, uit 2010, om verder te gaan met VERBA VOLANT en SKINS, behorend tot de volgende serie AsAbaroK, uit 2011, vervolgens OLYMPIA # 3, uit de cyclus OLYMPIA, uit 2014, en uiteindelijk werken uit 2016 en 2017, waar verdere ontwikkelingen en onderzoekslijnen duidelijk worden richting een grotere gelaagdheid van op het vlak van compositie en waarneming.

De werken voeren krachtige en raadselachtige figuren ten tonele met een intense aantrekkingskracht. De complexe composities met hun talloze verfijnde en geraffineerde details rijzen op uit een innemende zwarte en spiegelende achtergrond. Hierin verschijnen, naast het gereflecteerde beeld van de toeschouwer, machines, objecten en structuren met een hermetische functie, lichamen met androgyne en plastische trekken waar de sensuele component een leidende rol vervult, code om de meest primordiale en intieme kant van het wezen te bereiken, waar elke sensatie en redenatie zijn oorsprong heeft: voor Zanotto is de formele expressie nooit doel op zich, maar deel van de conceptuele inhoud van het werk.

De kunstenaar zelf stelt:

“...Het is de figuur van een “Primavera”...met kunstmatige, haast androgyne kenmerken, die een nieuw tijdperk moet vertegenwoordigen... een digitale genesis, een prominente lichamelijkheid, maar met een etherische consistentie, die ons begeleidt richting en door de dematerialisatie en immaterialiteit van dit “tijdperk van de post-afbeelding”: een afbeelding die volgens mij strijdt om zich los te maken van zijn tweedimensionaliteit en van de noodzaak van een fysiek medium waar het tot nu toe toe veroordeeld was...”

“...Ik bedeel het lichaam de belangrijkste rol toe in mijn werken. De personages die ik opvoer zijn door mij met behulp van 3D-software vormgegeven; ik concentreer me op de volumes en plasticiteit van de spieren. Mijn bedoeling is niet om een mannelijk of vrouwelijk karakter te creëren, maar een haast mythische synthese tussen de twee geslachten: ik verwijs naar abstracte, virtuele entiteiten, die vorm hebben gekregen in een digitale leefomgeving...”

De tentoonstelling toont een intense kunstzinnige visie, avant-gardistisch, die verleidt en fascineert dankzij zijn sterke esthetische/scenische impact en die complexiteit en diepgang bevat, en reacties en reflecties stimuleert door waarneming, psychologie en emoties erbij te betrekken en semantische kortsluiting die in gang wordt gezet door symbolen: een complexe visuele kosmos die als een ideografisch alfabet gelezen moet worden, waar majestueuze en hybride simulacra een donkere wijdte domineren, en ons vertellen van een omnipresente en hemelse vloeibare tijd-ruimte waar verleden, heden en toekomst zich mengen.

CHRONOMADS verwijst reeds in de titel naar de tijd en het idee van een nomadische en multidirectionele beweging in diens stroom of lagen: het geheel van werken, interpreteerbaar als een visuele metatekst, kijkt en toont ons een symbolische, mythische, filosofische sleutel, universele en tegelijkertijd hedendaagse thema's en gebeurtenissen, en raakt deze in hun essentie. Deze problematiek gaat van het niveau van het zelf en het individu tot aan dat van de massa, en de sfeer van geheimzinnige en hiëratische entiteitenen donkere krachten, zinspelingen op veronderstelde regels en verborgen intriges, in een uitgebreide emblematische voorstelling van diverse aspecten van onze tijd en van vergane tijden, waar de actualiteit en het hier-en-nu alle informatie van de reeds gepasseerde tijd en de toekomst bevat en samenvat.

Aan de tentoonstelling, net als aan het geheel van de productie van de kunstenaar, ligt een holografische visie op de tijd, ruimte en geschiedenis ten grondslag, het is een ruimte-tijd van 360 graden, allesomvattend en alomaanwezig, waarin we ons virtueel kunnen bewegen, om zo verbindingen te vinden tussen feiten en gebeurtenissen op een tijdslijn die bepaald niet lineair is, maar zich beweegt en daarbij vloeiende en onregelmatige trajecten volgt.

Van de meest recente werken behoren deze toe aan de cyclus CENTAUROMACHIE:

MOON DOLLAR BATTLE (2017), groot werk op paneel van kristal, is een verwijzing naar de strijd om de verovering van de maan, symbool van een utopisch streven richting het onbereikbare, in een nieuw soort Babel waarin de antieke en moderne mens, oosterse en westerse elementen, wapens, machinerie voor het bereiken van de maanlanding en technologisch onderzoek zich verbinden in een soort van moderne metope in militaire versie; het gehele oppervlak van het reliëf, haast een grote geografische kaart met metaalkleuren, is bedekt met dollarbiljetten.

Daarnaast de video MOON DOLLAR BATTLE STEREO SCENES (2017): de beeldhouwwerken, gemaakt van het lichaam van bovengenoemde groep, zich in rap tempo af in een dynamische en gespiegelde reeks, die verschijnt als een paradoxaal “kruisvuur”: het is haast een visueel mitrailleursalvo, een explosie van wapens en vuur vertaald naar digitaal licht, verwijzing naar de binoculariteit van ons gezichtsvermogen en analogie tussen de agressiviteit in de ogen van de toeschouwer en het oorlogsthema, in de bijna-verblinding veroorzaakt door de lichtflitsen van het snelle heen en weer gaan van bewegingen, licht en kleur.

HOLLYWOOD BATTLE (2017) is een zeldzaam exemplaar van de kunstenaar van fine art print op barietpapier; hier de figuur ontrafelt zich in een kleurrijke en schilderachtige strook, met diverse transparente gedeelten en nuanceringen en het thema van de strijd wordt op een meer klassieke en Michelangelesque wijze uitgewerkt, waarbij nadruk wordt gelegd op de spiermassa’s, de opmerkelijke poses van de personages en de huid van elke afzonderlijke figuur, die bedekt wordt door een eigen “decoratie”, haast een incisie, die doet denken aan ingewikkelde tribale tattoeages.

Andere recente werken zijn:

GABRIEL # 2 (2016), groot gevleugeld icoon, haast een altaarstuk die de verontrustende, hiëratische en stralende engelachtige verschijning portretteert: het is een elegant experiment met het waarnemingsvermogen en de maximale hoeveelheid informatie die in dezelfde afbeelding kan worden omsloten en ontcijferd: de anatomische transparantie, die het toestaat om meerdere inhoudslagen te lezen, het iriserende spoor van de gedrapeerde mantel, de delicate vibratie van de gouden vleugels, het alwetende oog/aureool, de haardos van Medusa die het hoofd van aartsengel omkroont... alles zinspeelt op een annunciatie, verbonden met de mysterieuze glazen ampul met het Bayer-logo.

De holografische theca HIMSELF-PORTRAIT (2017) is gebaseerd op het thema van het zelfportret dat hier op moderne wijze geïnterpreteerd is. Een geanimeerd borstbeeld, confronteert de toeschouwer met de digitale ruimte, een daadwerkelijke en nog uit te diepen dimensie waarmee we ons nog moeten leren verhouden, die fysiek begrensd wordt door een theca, in het centrum waarvan de kunstenaar zichzelf virtueel weergeeft, om zo kortsluiting te creëren. Het werk bevat verwijzingen naar talloze vraagstukken waaronder het begrip van het digitale zelf dat in zijn meest extreme implicaties leidt tot het idee van identiteit als schijn, avatar, holografische robot, onstoffelijke “golem”:

Christian Zanotto is geboren in Vicenza in 1972; na zijn opleiding aan de Accademia di Belle Arte di Venezia heeft hij zijn studio naar Nederland verplaatst. Hij leeft en werkt tussen Amsterdam en Venetië. In 2007 kreeg hij de “Prijs van de Kunsten – Prijs van Cultuur” op het gebied van Digitale Kunst. Hij heeft gewerkt met internationaal belangrijke critici en curatoren en heeft op talloze solotentoonstellingen en collectieve tentoonstellingen en beurzen geëxposeerd.

Red Stamp Art Gallery is een galerie voor hedendaagse kunst in Amsterdam die sinds 2005 actief is in het centrum van de stad. De galerie presenteert werken van kunstenaars van formaat, met extra nadruk op Italiaanse auteurs, met de intentie om het internationale publiek bewust te maken van hun bijzondere kenmerken.

De Dag van de Hedendaagse Kunst is een belangrijk evenement dat sinds 2005 door AMACI georganiseerd wordt ten behoeve van de hedendaagse kunst en haar publiek. AMACI heeft zaterdag 13 oktober 2018 gekozen voor de 14e Dag van de Hedendaagse Kunst; nieuw bij deze editie is de “Internationale Dag van de Italiaanse Hedendaagse Kunst”, waarbij het buitenlandse netwerk van het MAECI en de Italiaanse Culturele Instituten in het buitenland wordt ingezet om de Italiaanse kunst buiten de landsgrenzen te promoten, dankzij de samenwerking met het Italiaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking en de coördinatie van de Algemeen Directeur voor de Promotie van Economie, Cultuur en Wetenschap van het MAECI, en van de Algemeen Directeur Hedendaagse Kunst en Architectuur en Stedelijke Buitenwijken van het MiBACT, Italiaans Ministerie van Cultureel Erfgoed en Activiteiten en Toerisme.

 Bezoek www.redstampartgallery.com

Christian Zanotto - Chronomads
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.