1

Jubileumconcert Matricale




Jubileumconcert Matricale

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Madrigaalkoor Matricale werd in 2012 opgericht door een enthousiast groepje zangers en zangeressen en dirigent Klaas Peter van der Laan. Sindsdien werkt het vijfstemmige koor aan een veelzijdig en inspirerend repertoire, voornamelijk bestaand uit madrigalen.

De naam ‘Matricale’, is afgeleid van ‘madrigaal’, een vocale muziekvorm die ontstond in de 14e eeuw in Noord-Italië als wereldlijk genre met een licht karakter. Daarbij werd in de moedertaal (matricale) gezongen. Madrigalen zijn vier- tot zes-stemmige à capella composities met een expliciet wereldlijke tekst. Na de dominantie van religieuze thema’s tijdens de Middeleeuwen mocht het madrigaal zich in de Renaissance (15e, 16e en begin 17e eeuw) verheugen in een enorme populariteit. Er kwam ruimte voor het bezingen van wereldse problemen, niet in de laatste plaats de liefde. Madrigalen waren in de tijd van Claudio Monteverdi (1567 tot 1643) in Europa populair.

Concert 28 januari 2023

Liefde: hoop, verwachting, dromen en verlies

Seculiere, of populaire, muziek zoals gevonden in manuscripten en gedrukte liedboeken van voor de 19e eeuw gaat meestal over de liefde. En de liedteksten, meestal poëzie, verwoorden de hoop op liefde, de gevonden liefde, de gedroomde liefde, maar ook het verlies van de geliefde. Het is niet verrassend dat de seizoenen van het jaar ook worden gebruikt als tropen die de verwachting en de passie van de liefde weerspiegelen. ereldse, zinnelijke liefde hier en nu, niet de hemelse liefde in het hiernamaals. 

Het concert van vandaag, ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Matricale, is een viering van verschillende muzikale uitingen op verschillende momenten in de geschiedenis van verhoopte, gedroomde of verloren liefde. Een luisteraar kan zich afvragen wat de componist bewoog om zo'n mooi lied te maken, welke gebeurtenissen in zijn of haar leven zo'n uitbarsting van vreugde of verdriet teweegbrachten. Monteverdi's Sestina, die hij opdroeg aan zijnoverleden jonge protegee Caterina Martinelli, drukt inpoëtisch en muzikaal opzicht een bijna tastbaar verdriet uit. Men kan zich afvragen hoe autobiografisch de Sestina eigenlijk is. Ook de achtergrond van andere liederen laat veel te raden over; ze kunnen worden opgevat als artistieke uitingen van de tijd. Bijvoorbeeld het toen populaire gedicht Tous les regretz dat zoveel chansoncomponisten uit de Renaissance inspireerde.

Hopelijk zal ons concert van vandaag u, ons publiek, inspireren en opbeuren.

 Bezoek www.matricale.nl

Jubileumconcert Matricale
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.