De melancholieke duduk biedt weerwerk aan het orgelFrerichs e.a.
Pianist/componist Rembrandt Frerichs, drum-fluisteraar Vinsent Planjer en hoboïste Maripepa Contreras gaan de uitdaging aan om met het 31-toons Fokker-orgel als vertrekpunt te musiceren. Het orgel krijgt weerwerk van Planjers tot fluisterzacht reikende drumkit met zijn Perzische tombak (trommel) en de melancholieke duduk (rietinstrument) van Contreras die diep kan treuren in de microtonen van de rijke melodieën uit het oude Midden-Oosten.
Frerichs grootvader was organist en blijkbaar kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Zowel Frerichs als Contreras spelen klassiek en jazz. Contreras en Planjer delen een liefde voor de kleuren van oude Arabische en Perzische muziek. Met z’n drieën hebben ze een enorm dynamisch bereik. In dit concert spelen ze bijna onhoorbaar zacht wanneer Frerichs het orgel voor het klavichord verruilt, maar vullen ze ook de ruimte met de kerkorgelregistraties van het Fokker-orgel.
Rembrandt Frerichs The Priest’s Paradox
Rembrandt Frerichs 31 is the limit
En andere werken