Icoon van Russische bodem

Uniek werk van fotograaf Alexander Rodchenko in Foam_Fotografiemuseum

Foam_Fotografiemuseum Amsterdam Redactioneel door

archief oud artikel 29 december 2009 Amsterdam, Noord-Holland De meest veelzijdige kunstenaar binnen de Russische avant-garde was hij, Alexander Rodchenko (1891-1956). Met zijn favoriete camera, een Leica, legde hij de meest alledaagse voorwerpen vanuit onverwachtse hoeken vast. In het Foam_Fotografiemuseum Amsterdam zijn meer dan 200 vintage afdrukken van zijn werk te zien. Sommige van deze werken zijn nog nooit eerder in Europa vertoond.

Het waren stormachtige tijden waarin Rodchenko leefde. Van de jaren rondom Stalin's revolutie tot het onderdrukkend regime van Lenin.  Het was Rodchenko's vurige wens om het sociale en politieke leven in de Sovjet-Unie vast te leggen. Het werk dat in het Foam_Fotografiemuseum te zien is werpt een nieuw licht op de periode. Zijn fotografisch werk is een experiment, waarin hij in zijn tijd door weinigen werd geëvenaard. Ongebruikelijke camerastandpunten waren zijn handelsmerk, waarbij hij steeds meer aandacht kreeg voor lijnen, zoals trappen en tralies. Daarmee was hij een voorloper van het constructivisme, waarbij alles draait om geometrische vormen. Dit is te zien op de foto 'Meisje met Leica'.

Meer lezen over fotografie op DagjeWeg.NL.

Veelzijdigheid

Maar voordat hij ook maar één keer een camera had aangeraakt was Alexander Rodchenko al een veelzijdig kunstenaar. Aanvankelijk begon hij als schilder, beeldhouwer en grafisch ontwerper. In deze tijd ontwierp hij reclameposters, boekomslagen en meubels. Zijn schilderwerken ontwikkelden zich in zeven jaar tijd (1914-1921) van abstracte kunst, naar absolute kunstwerken. Bij het schilderen versimpelt de schilder het voorwerp zo, dat het niet meer herkenbaar is. Alleen lijnen en kleuren blijven over. Toen Lenin begin jaren '20 de kunst steeds meer aan banden legde stopte Rodchenko met schilderen. Maar ook toen had hij de fotografie nog niet ontdekt...

Fotomontages

Het begon allemaal met fotomontage, waarbij Rodchenko gebruik maakte van bestaande foto's en die tot een nieuw geheel maakte. Toen hij niet meer voldoende fotomateriaal kon vinden besloot hij in 1924 zelf te fotograferen. Alexander Rodchenko kwam tot de slotsom dat de fotografie hét artistieke medium bij uitstek was. Daarmee kon hij verwarrende indrukken uit de grote stad goed vastleggen. Of zoals hij het zelf schreef in een essay: 'Om de mens een nieuwe manier van kijken te leren, moet men alledaagse, vertrouwde voorwerpen vanuit volledig onverwachte hoeken en in onverwachte situaties laten zien; nieuwe voorwerpen dienen van verschillende kanten gefotografeerd te worden om een compleet beeld van het voorwerp te geven.' (bron: Kunstbus.nl)

Het werk dat Rodchenko maakte is nog steeds een bron van inspiratie voor vele kunstenaars. In de tentoonstelling wordt duidelijk hoe vernieuwend zijn werk was. Fotomontages, documentaire reportages in de straten van Moskou en intieme portretten, zijn werk is ongelooflijk divers. De tentoonstelling Alexander Rodchenko - Revolution in Photography is tot stand gekomen in samenwerking met het Moscow House of Photography.

'Alexander Rodchenko - Revolution in Photography',
Foam_Fotografiemuseum Amsterdam
18 december 2009 tot en met 17 maart 2010

Toegangsprijs: € 7,50 voor volwassenen en gratis voor kinderen.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2009-12-29 16:32:41 - 307