Coffeeshops en wallen zijn niet genoeg

#Amsterdam moet investeren voor toerist

Amsterdam Nieuws door

archief oud artikel 8 augustus 2011 Toerisme Amsterdam, Noord-Holland Wie aan Amsterdam denkt, denkt aan coffeeshops, de wallen, grachtengordels, de Dam en Madame Tussauds. Maar met deze alombekende toeristische attracties, gaat Amsterdam het niet redden. Althans, dat verwacht Stefan Diender, directeur van het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB).

Het aanbod voor de toerist in Amsterdam moet volgens Diender breder. Met de geijkte attracties en bezienswaardigheden verliest Amsterdam de concurrentie met andere wereldsteden.“Wij moeten zorgen voor nieuwe impulsen, kunnen niet alleen blijven voortborduren op de stad die bekend is om haar tolerantie, als Gay Capital of waar je bij een prostituee naar binnen kunt lopen zonder dat je in de kraag wordt gegrepen”, meent Diender. De reden waarom de directeur van ATCB zo veel aandacht wil voor het Amsterdamse toerisme, is de grote aandacht voor stedentrips. “Stedentrips zijn de snelst groeiende vorm van toerisme. Steeds meer mensen zijn in staat te reizen en het wordt ook goedkoper. Daardoor manifesteren meer steden zich als toeristische plek. Kijk bijvoorbeeld naar de voormalige Oostbloklanden en de Baltische staten.”

Met de geijkte bezienswaardigheden verliest Amsterdam van de concurrent

Te vol

De populariteit van stedentrips is niet de enige reden voor de gedwongen groei van toeristisch Amsterdam. Bij grootschalige evenementen of tijdens vakantieperiodes kampt de stad namelijk met een ruimtetekort. Burgemeester Eberhard van der Laan waarschuwde eerder ook al dat Amsterdam aan zijn taks zit op dagen als bijvoorbeeld Koninginnedag.

Terug naar Amsterdam

Door nieuwe investeringen moet de toerist vooral geprikkeld worden om terug te komen naar onze hoofdstad. Zo wil Diender onder andere meer aandacht voor het cultureel erfgoed rondom Amsterdam, zoals de Stelling van Amsterdam, een 135 kilometer lange waterlinie van forten en waterwerken. Verder moet er een nieuwe attractie komen voor gezinnen. “'Geen park als de de Efteling of Walibi, maar echt iets vernieuwends en grootschaligs buiten de stad", aldus de directeur. Daarnaast zijn investeringen in nabijgelegen stranddorpen belangrijk. Verder ziet Diender veel potentie in Zuidoost voor evenementen en entertainment en moet het gebied rondom het Olympisch Stadion dé plek worden voor de sportliefhebber.

Laatst gewijzigd: 2011-08-08 17:50:14 · Gepubliceerd: 2011-08-08 16:52:42 - 236