archief oud artikel 16 december 2014 Cultuur Ede, Gelderland Florien Hilgenkamp groeide niet op met klassieke muziek. 'Maar toen ik elf jaar oud was, wist ik al dat ik van zingen mijn werk wilde maken en dat ik later zangeres wilde worden. Mijn zangjuffrouw Lucette liet me eens een Italiaanse opera horen en dat vond ik prachtig. Ik wilde niets anders meer.'
En sindsdien zingt Florien ook opera. Ze kreeg niet eens rare gezichten of opmerkingen van haar klasgenootjes. 'Dat komt misschien omdat ik aan streetdance deed en ook in een popbandje zong.' Hoewel Floriens ouders niets met klassieke muziek hadden, kunnen ze dat inmiddels wel meer waarderen. Toch zat er wel een muzikale noot in de familie: een opa die orgel speelde. 'Ik ben een product van de samenleving zoals hij nu is, ik ben opgegroeid met pop- en jazz-muziek.'
Meisjesdroom
Maar opera zingen is toch echt een meisjesdroom van Florien. Waarom koos ze voor klassieke zang? Florien vertelt: 'Die klank maken is een verslaving, heeft vast met de trillingen te maken. Als het goed gaat, voelt het bevrijdend en het is mooi als je dat kunt delen met het publiek. Daar komt bij dat je als zanger zoveel kanten op kunt in de klassieke muziek om de vaak heel sterke teksten over te brengen. De componist en de dichter geven je veel mogelijkheden om je uit te drukken, met verschillende lagen, kleuren en emoties. Als dat allemaal samenkomt en elkaar versterkt bij een rol of karakter in een operastuk, dan is dat fantastisch. En niet te vergeten: humor. Er zit zoveel humor in klassieke muziek.'
Bezeten van muziek
Kunst gaat verder dan muziek, zegt Florien. Het is een soort levensstijl. 'Tegenwoordig wil iedereen maar beroemd worden. Dat wil ik natuurlijk ook wel, maar ik wil vooral zoveel mogelijk zingen op zoveel mogelijk podia.' En dat lukt aardig, met twee of drie optredens in de maand. Tegenwoordig is Florien ook een duo met Celia Garcìa Garcìa. De beide dames maken samen muziek, maar ook vormen ze een cabaretduo: Miss Flo & Miss See.
'De weg naar het podium toe is heel waardevol, in je studie en samenwerking met anderen word je gevormd, als musicus en als mens. Je komt jezelf steeds weer tegen in je opleiding. Het leuke is dat je op het conservatorium alleen maar mensen tegenkomt die ook zo bezeten zijn van muziek. Dat was een bijzondere ervaring. Als je écht iets te zeggen hebt met je muziek en stem, dan willen mensen ook vijf jaar later nog wel naar je luisteren. Daarvoor moet je je wel bewust zijn van wat je doet. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat ik het niet in mijn eentje kan redden, ook tijdens concerten. Ik heb Celia echt nodig.'
Florien is nooit uitgeleerd. Elke dag oefent ze twee uur: 'Maar wel overdag. Ik heb ook werktijden, want als ik 's avonds zou zingen zouden de buren het na drie keer denk ik niet meer zo waarderen!'
Laatst gewijzigd: 2023-07-12 16:41:08 · Gepubliceerd: 2014-04-23 13:18:41 - 769