Prachtig: Lavinia Meijer speelt muziek uit India met haar harp

De harp brent Lavinia Meijer overal ter wereld

De Edesche Concertzaal Interview door
Foto 1. Lavinia Meijer. Foto: Jacqueline Imminkhuizen

archief oud artikel 30 oktober 2018 Cultuur Ede, Gelderland Mensen bekendmaken met de klank en de mogelijkheden van de harp, dat is de persoonlijke missie van Lavinia Meijer. Het heeft haar wereldroem bezorgd. Maar dat is niet wat haar drijft. “Voor mij is de harp bijna een levensovertuiging geworden.”

Lavinia Meijer is constant in beweging, letterlijk en figuurlijk. Als geen ander manoeuvreert ze tussen muziekstijlen en -genres, samenwerkend met de meest uiteenlopende artiesten. Het brengt haar letterlijk overal in de wereld, de komende tijd steeds meer in Amerika. “Ook daar is de harp niet zo bekend als solo-instrument”, vertelt ze. “Het is een grote markt.”

Er kan veel meer met de harp dan je denkt! Ontdek het tijdens het concert 'Lavinia goes India!' in de Edesche Concertzaal door Lavinia Meijer en tablaspeler Heiko Dijker.

Verrassen met de harp

Overal waar Lavinia komt, ontdekt ze dat mensen niet bekend zijn met de volledige bandbreedte van haar instrument. “Zelfs in landen waar de harp populairder is”, zegt ze. “Er zitten altijd wel mensen in het publiek die de harp zâ nog nooit hebben gehoord. Dat geeft mijn programma's een sterk verrassingselement. Als de harp vervolgens bekender wordt, geeft me dat heel veel voldoening.”

Trillende snaren

Lavinia Meijer wist op haar achtste al dat ze geen gangbaar instrument wilde spelen. Viool, piano, fluit: dat speelden al zo veel kinderen. “Ik was op zoek naar een uniek, bijzonder, mysterieus instrument”, vertelt ze. Ze vond haar bestemming in de harp. “De klank zit dicht bij de menselijke stem en je kunt er zo veel creativiteit in kwijt. Je omhelst het instrument als je speelt en je voelt de trillingen van de snaren. Een jaar lang heb ik bij mijn ouders gezeurd, toen mocht ik op les. De eerste dag speelde ik de blaren op mijn vingers.”

De harp is voor Lavinia uitgegroeid tot meer dan een instrument. “Ik zie het als een grote boomstam, waar ik alles aan kan hangen. Het is verweven met mijn leven. De harp leidt in zekere zin zelfs mijn leven. Het blijft mijn nieuwsgierigheid voeden, brengt me op mooie plekken en laat me interessante mensen ontmoeten. De harp is bijna mijn levensovertuiging geworden.”

Nieuwsgierig is Lavinia altijd geweest. “Tijdens mijn studietijd luisterde ik bijvoorbeeld veel naar andere muziek dan bijvoorbeeld mijn klasgenoten. Daardoor voelde ik me wel een buitenbeentje, een vreemde eend.” Toen ze na haar studie steeds meer ging samenwerken met artiesten uit totaal andere genres, kreeg haar nieuwsgierigheid een plek. “Een verrijking”, noemt ze het. “Je begint samen vanaf nul, met heel veel openheid en respect voor elkaars genre. Die ervaringen heb ik mee teruggenomen naar de klassieke muziek.”

Indiase klassieke muziek

Door haar brede muzikale blik komt Lavinia Meijer steeds weer nieuw repertoire op het spoor waar de harp een rol in kan spelen. Ze speelde onder meer elektronische muziek, theatermuziek, jazz, filmmuziek en rock. Met de Nederlandse componist Jacob ter Veldhuis presenteerde ze een suite voor harp en boombox. Dat stuk ging over de armsten in New York en veroorzaakte een schandaal, omdat het anti-Amerikaans zou zijn.

In de Edesche Concertzaal presenteert ze haar nieuwste ontdekking: de Indiasa raga. Toen Lavinia de rage voor het eerst hoorde, was ze niet erg enthousiast. “Ik begreep er weinig van. Het kwam op mij oppervlakkig over. Het ging lang door en je had geen houvast”, zegt ze. Via Jacob ter Veldhuis ontmoette ze echter raga-expert Heiko Dijker, die ook een virtuoos op de Indiase tabla is - de tabla bestaat uit twee Indiase trommels. Met veel geduld wijdde Heiko Lavinia in deze muziekstijl in. “Het heeft hem wel moeite gekost, want ik hield het in het begin af. Maar we raakten steeds meer in gesprek. Wat mij overtuigde, was de sterke link met de muziek van Philip Glass, een bijzondere persoon in mijn leven. Je herkent veel van de raga in zijn stijl.”

Barok, rock en raga

De raga hebben niets met Bollywoodachtige dansmuziek te maken, vertelt Lavinia. "De raga is de klassieke muziek van India. Het heeft heel veel lagen en is uiterst complex, bijna wiskundig. De muziek bevat allerlei reeksen en patronen, die eindeloos kunnen doorgaan. Vooraf worden ze uitgerekend, zodat ze precies samenvallen. De muziek is tegelijk heel improvisatorisch. De uitvoerders hebben veel vrijheid.”

Lavinia ontdekte ook aanknopingspunten met de rockmuziek (“het kan heel spannend en virtuoos zijn”) en met de barokmuziek. “Het improvisatorische bovenop een vast patroon zie je ook bij bijvoorbeeld Purcell: een baslijn wordt constant herhaald, daarboven kun je vrij melodieën spelen. Je hebt als het ware vaste grond onder je voeten, maar je kunt daarbovenop volop dansen.”

Lavinia pakte op een gegeven moment gewoon de harp om samen met Heiko één en ander uit te proberen. Vervolgen ging met hem een paar dagen cultuur snuiven in India, waar ze ook met Indiase musici samenspeelde. Na haar reis besloot Lavinia dat hieruit een nieuw concertprogramma moest voortvloeien. “In dat programma wil ik het publiek meenemen in mijn eigen ontdekkingsreis”, zegt Lavinia. Zoals ze zelf langzaam de schoonheid van de raga begon te zien, zo wil ze het publiek invoeren in het genre.

Er staan niet alleen raga op het programma, het repertoire is zeer divers. “We spelen ook muziek uit de Indiase film Lion en we schrijven beiden eigen composities”, belooft de harpiste. “Het is een ander soort programma”, omschrijft ze. “Ik denk dat de mensen een warme, fijne en verrijkende avond zullen beleven.”

Bestel tickets voor dit concert en andere op de Concertagenda van de Edesche Concertzaal.
Foto 2. Lavinia Meijer in de Edesche Concertzaal. Foto: Jacqueline Imminkhuizen

Laatst gewijzigd: 2018-11-13 12:25:28 · Gepubliceerd: 2018-10-30 12:47:53 - 367

Activiteiten Edesche Concertzaal

Binnen enkele weken te bezoeken

Pianokwartet Corneille - Brahms' Eerste Pianokwartet - Kamermuziek


Reis met Pianokwartet Corneille mee naar het Wenen van Mozart, Brahms en Mahler. In deze stad werd het pianokwartet zo'n beetje uitgevonden. Mozart was op het toppunt van zijn roem toen hij zijn...

Josef Spacek (viool) & Dmytro Choni (piano) - Beethoven, Schumann, Prokofjev


De getalenteerde Tsjechische violist Josef Spacek, bekend van zijn optredens bij grote Nederlandse symfonieorkesten zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, vormt voor het eerst een duo met onze...

Boris Giltburg - Chopin, Tsjaikovski, Medtner - Wereldpianisten


"Sensitief en virtuoos", meer woorden heeft de Volkskrant niet nodig om het fabuleuze spel van Boris Giltburg samen te vatten. Aan de Bösendorfer Imperial voert hij je mee door Chopins sfeervolle...

Later dit jaar

Julian Steckel (cello) en Dmytro Choni (piano) - Beethoven, Franck, Debussy - Artist in residence

 
Duik in de fascinerende wereld van de cello met cellist Julian Steckel! Wat maakt dit instrument zo geliefd bij velen? Is het de warme, sonore klank of is het de manier waarop getalenteerde...