Vijf tips voor een banner die werkt!

Hoe maak je een goede banner? DagjeWeg.NL geeft je tips!

Adverteren op DagjeWeg.NL Redactioneel door
Foto 1. Zorg dat je doelgroep zich kan identificeren. Foto: GeoFort

25 juli 2017 bijgewerkt: 19 december 2019 Toerisme Wekelijks krijgen we nieuwe banners aangeleverd van onze klanten. De kwaliteit is wisselend en geregeld zijn er een aantal correctierondes nodig voordat we een banner kunnen plaatsen. Om te voorkomen dat je direct een mailtje met feedback van onze media-adviseurs terugkrijgt, kun je bij het maken van je banner deze 5 tips erbij pakken.

Zorg voor identificatie met je doelgroep

Denk voor creatie na over de doelgroep die de banner te zien krijgt. Ben je eigenaar van een themapark en breng je zomerse activiteiten onder de aandacht voor gezinnen, kies dan voor een beeld met kinderen die een activiteit in je park doen. Er is een kans van 70% dat een moeder de banner te zien krijgt en die wil in één oogopslag zien wat haar kinderen in jouw park kunnen beleven. Ga dus niet voor een abstract beeld, wat misschien creatief is maar niet begrepen wordt.

Extra tip: kies in de winter niet voor een beeld met kinderen in t-shirts met korte mouwen.

Beperk je boodschappen

Wat wil je vertellen? Open je een nieuwe attractie, heb je een kortingsactie en ook een aantal leuke shows? Beperk het aantal boodschappen dat je wilt communiceren tot maximaal twee. Het ligt er ook aan hoe complex je boodschap is, dus hoeveel je moet uitleggen. Een korting is vrij eenvoudig: 'In juli 25% korting'. Een nieuwe tentoonstelling van een bekende kunstenaar is al wat lastiger, je hebt namelijk zoveel te vertellen maar daar heb je op je banner geen ruimte voor. Wat wij meestal adviseren is om de boodschap scherp te houden en bezoekers te lokken naar een achterliggende pagina met meer informatie over het onderwerp.

Zorg voor een logo

Wil je de bekendheid van je merk vergroten? Zet je logo op je banner. Voor bezoekers die je al een keer hebben bezocht, is je logo een referentiemiddel en voor nieuwe bezoekers is het een extra trigger.

Bedenk een sterke call-to-action

Dikwijls krijgen wij banners die wel de moeite zijn om naar te kijken, maar niet uitnodigen om actie te ondernemen omdat ze een call-to-action missen. Een simpele call-to-action is bijvoorbeeld 'Ontdek snel meer op onze website', of 'Lees meer over onze nieuwe tentoonstelling'. Met een goede call-to-action vergroot je het aantal kliks op je banner en is het gevolg een hogere CTR. Tip: kies als vorm voor een button met een opvallende kleur.

Denk na over je huisstijl

Doe je meerdere campagnes per jaar? Zorg voor samenhang in je bannersets. Probeer een sjabloon te maken waarin je de lettertypes en elementen gebruikt, die ook in je huisstijl terugkomen. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij mensen die je al een keer hebben bezocht en geeft een professionele uitstraling.

Zou jij wel wat hulp kunnen gebruiken bij het maken van banners, of besteed je het liever helemaal uit? Neem contact op via +31 (0)318 640 175 of mail naar sales@dagjeweg.nl.

Foto 2. Een goede call-to-action is onmisbaar op een banner. Foto: DagjeWeg.NL

Laatst gewijzigd: 2019-12-19 14:37:28 · Gepubliceerd: 25 juli 2017 - 670