"Ik ben blij als ik weer een gesprekje kan maken met bezoekers"

Hoe is het met Museum van de 20e Eeuw in coronatijd?

Museum van de 20e Eeuw Interview door
Foto 1. Directeur en presentator Hans Stuijfbergen met zijn rechterhand en co-host Wim van de Water in de studio in Museum van de 20e Eeuw. Foto: Museum van de 20e Eeuw.

archief oud artikel 24 april 2020 Toerisme Hoorn, Noord-Holland Juist een museum over vervlogen tijden en nostalgie kwam met een modern en origineel idee in deze tijden. Als reactie op de coronacrisis begon Museum van de 20e Eeuw een talkshow op Facebook. Een soort West-Friese online versie van Koffietijd - ook nog live - gemaakt en gepresenteerd door het museum zelf. Directeur Hans Stuijfbergen: "We wisten gelijk dat we het niet alleen over onszelf willen hebben, maar over de hele cultuursector. Met ook aandacht voor het coronavirus en wat dat voor mensen hier betekent." Geen schaamteloze promotie, maar een kijkje behind the scenes en een hart onder de riem voor de regio. Gekscherend: "In de collectie hadden we al wel videoapparatuur liggen, maar die was niet geschikt om te gebruiken."

Nostalgie in modern jasje

Als je 'm zo voor de camera ziet zitten, zou je denken dat hij nooit anders gedaan heeft. Naast museumdirecteur is Stuijfbergen sinds kort part-time presentator. "We zagen al snel allerlei digitale ontwikkelingen bij musea, virtuele rondleidingen. Maar gaan mensen nu echt op pijltjes klikken om stap voor stap in een museum te kijken? Voor onze nostalgische collectie is inzoomen op kunstwerken minder interessant, dus zijn we gaan nadenken over iets anders." M-TV, ook wel Museum-TV, werd geboren. "Wij vinden dit ook leuker. Zo hebben we een beetje de spanning van een live-uitzending en is het interactiever", aldus Stuijfbergen. Elke show is er iemand uit de regio of cultuursector te gast, worden er items uit het museum uitgelicht en is er de MuseumKwis waar kijkers in realtime aan mee kunnen doen. Ook is er ruimte voor vragen van kijkers. "Als men het leuk vindt en wij het kunnen volhouden, zouden we de show ook hierna kunnen blijven doen." De eerste uitzending was op 17 april en voorlopig is er elke vrijdag om 17:00 een nieuwe show op Facebook.

Museum zijn in crisistijd

Het museum is nu nog leeg, maar Museum van de 20e Eeuw bereidt zich voor op heropening. "Ik heb gister stickers voor in de toiletten en op de vloeren ontvangen. Daar kunnen we looproutes in eenrichtingsverkeer van maken. Ik heb het al uitgerekend: in theorie zouden hier 180 mensen tegelijk naar binnen mogen. Maar we gaan in het begin uit van 100 tegelijk. Met online kaartverkoop en tijdsloten zouden we dat kunnen reguleren. Maar het moet natuurlijk wel mogen. Zolang de maatregelen voor de hele samenleving gelden, gelden ze voor ons museum ook." Wandelpaden ruimer maken, nadrukkelijk aangeven dat bezoekers en personeel regelmatig hun handen moeten wassen, desinfecterende middelen in het museum neerzetten, plexiglas panelen bij de kassa's. Alles om het museum zo veilig mogelijk te maken voor medewerkers en bezoekers. "Zo mogen mensen straks alleen contactloos betalen en kunnen ze zelf hun Museumkaart scannen", vertelt Stuijfbergen.

Hoop voor de toekomst

Stuijfbergen is nuchter maar optimistisch. "Het gaat lang duren voordat het weer wordt zoals het was. In het begin zullen we bezoekers misschien ook wel aan moeten spreken op hun gedrag. En tripjes van verzorgingstehuizen naar ons museum zitten er voorlopig niet in. Bezoek van onze 50- en 60-plus doelgroep zal wel langzaam op gang komen. We zullen met z'n allen op alle fronten stapjes vooruit en terug moeten doen." Maar echt zorgen maakt hij zich niet. "Het is voor elk bedrijf een enorme uitdaging. Voor de bezoekers hoop ik dat ze vrij snel weer durven te genieten van hun vrije tijd, wanneer ze de deur weer uit kunnen en mogen gaan." Stuijfbergen kijkt uit naar de dag dat het museum weer gevuld is. "Het leuke van in musea werken vind ik nog steeds de reacties van bezoekers. Onze bezoekers zijn eigenlijk altijd in een vrolijke en positieve stemming. Op het moment dat ik weer een gesprekje kan maken op de zalen met de bezoekers, ben ik heel blij. Daar verheug ik me op, ook voor de medewerkers hier."

Foto 2. Het officiële logo van M-TV. De liveshow is elke vrijdag om 17:00 te zien op Facebook. Foto: Museum van de 20e Eeuw.

Laatst gewijzigd: 2020-05-22 09:13:45 · Gepubliceerd: 24 april 2020 - 853

Activiteiten Museum van de 20e Eeuw

Nu te bezoeken

Expositie 90 jaar LEGO


Het museum in Hoorn heeft inmiddels al 130.000 bezoekers met de expositie “90 jaar LEGO” ontvangen. In drie zalen zijn veel diorama’s, bouwwerken en historisch LEGO te ontdekken.