geschreven door

Met deze praktische toolkit vertel je hoe toegankelijk je locatie is

Foto 1. Een deur die automatisch en langzamer opengaat: soms zit toegankelijkheid in kleine dingen. Foto: CDC via Unsplash

Handige tool voor mensen in de recreatiesector

29 oktober 2025 Zakelijk Bijna een kwart van de Nederlanders heeft een beperking. Kunnen ook zij genieten bij jouw dierentuin, bowlingbaan, of ander uitstapje? Laat op je site en in je app weten hoe toegankelijk je locatie is, is het advies van Stichting Accessibility. Want voor mensen met een beperking begint de reis meestal online: met het vinden van uitstapjes die geschikt zijn voor ze. Dankzij de Toolkit communiceren over toegankelijkheid die de stichting heeft ontwikkeld zet je makkelijk en snel de juiste informatie op de site. Zo bereik je iedereen.

Duidelijkheid over toegankelijkheid

Ook mensen met een beperking willen graag eropuit. Dat vraagt veel plannen en uitzoeken. Om te zien of ze naar het toilet kunnen bijvoorbeeld. En alle verdiepingen kunnen bereiken. "Voor mensen met een beperking is het van tevoren vinden van de juiste én volledige informatie erg belangrijk, zodat ze een dagje uit kunnen kiezen wat bij ze past", vertelt Sandra Visser van Stichting Accessibility. "Daarvoor moeten ze niet alleen weten wat er is, maar ook wat er niet is." Dit was één van de uitkomsten tijdens een bijeenkomst in 2023, waar ervaringsdeskundigen, toegankelijkheidsexperts en mensen uit de recreatie in gesprek gingen met elkaar.

Foto 2. De opening van de bijeenkomst in 2023 bij DagjeWeg.NL in Ede, waar ervaringsdeskundigen, toegankelijkheidsexperts en mensen uit de recreatie in gesprek gingen met elkaar. Foto: Stichting Accessibility

Gratis webinar

Aan de slag met de toegankelijkheid en geïnteresseerd in de toolkit? Neem dan op 16 december deel aan de gratis webinar Hoe laat je zien dat iedereen welkom is? Anouk Butterlin en Rob Verberne leren je, hoe je eenvoudig informatie over jouw voorzieningen voor mensen met een beperking kunt delen via je website en app. Het webinar wordt opgenomen, zodat je het ook later terug kunt kijken.

Goede informatie geven: hoe doe je dat?

Visser: "Voor de aanbieders van een dagje weg die op de bijeenkomst waren, was de vraag vervolgens: maar hoe geven we de juiste informatie? En daar zijn we mee aan de slag gegaan." Het resultaat is er nu. De nieuwe Toolkit communiceren over toegankelijkheid helpt de recreatiebranche om de juiste informatie helder, begrijpelijk en in een duidelijke volgorde op de site te zetten. Zodat mensen met een beperking meteen zien of ze wel of niet bij hen terechtkunnen. Iedereen kan de toolkit gratis aanvragen bij de stichting. Visser: "Dus ook het lokale kasteel, museum of indoorspeelpark."

Foto 3. De 'Toolkit communiceren over toegankelijkheid' helpt om de juiste informatie op je site te zetten over de toegankelijkheid van jouw locatie. Foto: Stichting Accessibility

Praktisch en makkelijk in gebruik

De toolkit is ondertussen getest door meerdere uitstapjes. "We zijn aan de slag gegaan met een checklist die locaties helpt om op een rij te zetten hoe toegankelijk ze zijn", aldus Visser. "We hebben al van verschillende gebruikers gehoord hoe we deze lijst verder kunnen verfijnen. Met de checklist ga je door de locatie om alles te bekijken en op te meten. Dit rondkijken gaat verder dan: is er een aangepast toilet, is er een lift? Voor iemand in een rolstoel is het bijvoorbeeld ook belangrijk om te weten of de deuropeningen breed genoeg zijn."

Vervolgens zet je die gegevens in een digitale invultool, waar dan een heldere tekst uitrolt, legt Visser uit. "Inclusief html-codes en toegankelijkheidssymbolen, zodat je hem meteen op je site kunt plaatsen. In deze informatie kun je ook makkelijk knippen en plakken, zodat je de pagina aan kunt passen naar je eigen wensen."

Foto 4. Sandra Visser van Stichting Accessibility. Foto: Bartiméus/Stichting Accessibility © De Filmbrigade

Laat zien wat je doet

Als organisatie heb je soms niet door dat onduidelijke informatie heel veel mensen afschrikt. Zijn er hulpmiddelen voor als je slecht ziet of hoort? Zijn er voldoende plekken om even te zitten en uit te rusten? En kun je je ergens terugtrekken als je moeite hebt met veel prikkels? Visser: "Als deze informatie online niet te vinden is, gaan mensen er meestal vanuit dat die mogelijkheden er niet zijn. En besluiten ze niet te komen. Iets anders wat aanbieders ook vaak niet door hebben, is hoe belangrijk een aparte en makkelijk te vinden pagina over toegankelijkheid is. Op veel sites staat de toegankelijkheidsinformatie in de 'Veelgestelde vragen', wat al een mooi begin is. Maar deze informatie is vaak te kort en vraagt extra zoeken."

Zo'n toegankelijkheidspagina laat ook meteen zien wat een locatie allemaal doet voor toegankelijkheid. Visser: "Veel organisaties laten zien wat ze doen op gebied van duurzaamheid. Ik heb me altijd afgevraagd waarom we dat niet doen voor toegankelijkheid. Zoals een locatie waar ze overal rustbankjes hadden neergezet voor mensen die minder mobiel zijn, maar niemand die het daarover had of dit nieuwswaardig vond. Met een aparte pagina voor toegankelijkheid kun je dit soort verbeteringen wel onder de aandacht brengen."

Belangrijk voor heel veel mensen

Goede, heldere informatie op je site is trouwens niet alleen essentieel voor mensen met een beperking, maar ook voor hun begeleiders, ouderen die meer moeite krijgen met bewegen, gezinnen met jonge kinderen die een kinderwagen bij zich hebben, mensen die de taal niet goed beheersen, iemand die zijn been gebroken heeft of herstelt van een operatie en mensen die zich graag goed voorbereiden voor ze eropuit trekken. Visser: "Je kunt net zo goed struikelen als al je aandacht gericht is op bijvoorbeeld de schilderijen aan de muur. En grotere letters op de borden is ook fijn voor mensen die niet slechtziend zijn. Bijvoorbeeld omdat ze de borden van een grotere afstand kunnen lezen."

Foto 5. Ouderen staan midden in het leven en gaan graag op stap, ook als ze minder vast ter been worden. Foto: Rollz via Pexels

Eventuele vervolgstappen

De juiste communicatie is de eerste stap om open en gastvrij te zijn voor iedereen. Tegelijkertijd helpt de toolkit om te zien waar de toegankelijkheid in een locatie nog niet in orde is en geeft praktische richtlijnen en voorbeelden hoe je dit kunt verbeteren. Soms al met kleine verschillen. Sandra Visser: "Het hoeft niet meteen een grote verbouwing te zijn. Een beeldbeschrijvende audiotour is bijvoorbeeld al een goede stap, net als ondertiteling van de video's. Een dierentuin kan een stukje vacht ophangen die blinde mensen kunnen voelen, met geur en geluid erbij. Of haal alle drempels weg. Ook als een locatie niet goed toegankelijk is, kun je met je gastvrijheid en medewerkers al het verschil maken tussen een fantastische dag of een teleurstellende ervaring. Door bijvoorbeeld op tijd een zware deur open te doen als er iemand met een rollator of in een rolstoel aankomt."

Foto 6. Sandra Visser geeft een presentatie over de drempels die mensen met een beperking tegen kunnen komen tijdens een bezoek aan een uitstapje. Foto: Bartiméus/Stichting Accessibility

Dit geldt ook voor de informatie die je over je locatie geeft, stelt ze. "Lukt dat niet op de website, of communiceer je alleen via sociale media, geef dan een telefoonnummer en e-mailadres waar mensen de toegankelijkheidsinformatie kunnen krijgen. En zorg ervoor dat de uitkomsten van de checklist naast de telefoon liggen, zodat je medewerkers de vragen makkelijk kunnen beantwoorden." Haar tip: "Ga ook in gesprek met de mensen die je locatie bezoeken en vraag ze of ze suggesties hebben voor verbetering. Dat vragen wij trouwens ook aan de gebruikers van de toolkit: heb je op- of aanmerkingen, laat het ons weten. We blijven de toolkit namelijk verbeteren."

De toekomst: gestandaardiseerde informatie?

Hoe meer organisaties en locaties de Toolkit communiceren over toegankelijkheid gaan gebruiken, hoe beter, stelt Visser. "Dan raakt hopelijk deze informatie gestandaardiseerd en dat is handig voor iedereen." Voor bezoekers, die snel zien waar ze aan toe zijn. En voor de hele recreatiebranche, omdat bezoekers daardoor makkelijker kunnen zoeken en vergelijken. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Hoe werkt de toolkit?

De Toolkit communiceren over toegankelijkheid helpt je met een aantal praktische middelen om je website voor iedereen toegankelijk te maken.

  • Een checklist, waarmee je alle voorzieningen in kaart brengt en een beeld krijgt van wat nog ontbreekt.
  • Een digitale toegankelijkheidstool om deze informatie te vertalen naar de website, inclusief een HTML-code om alles direct en duidelijk op je site te zetten.
  • Handige tips en voorbeelden.

Over Stichting Accessibility

Stichting Accessibility zet zich in voor een digitaal, fysiek en sociaal toegankelijke samenleving. Een samenleving waarin iedereen zelfstandig kan meedoen en zich optimaal kan ontplooien, ook als je een beperking hebt. Voor de Toolkit communiceren over toegankelijkheid werkte de stichting samen met het Bartiméus Fonds, amsterdam&partners, musea, theaters, poppodia en ervaringsdeskundigen.

Foto 7. Kan iedereen bij jou naar binnen? Laat het weten op je website. De 'Toolkit communiceren over toegankelijkheid' helpt je daarbij. Foto: Elevate via Pexels

Gesponsorde bijdrage - Laatst gewijzigd: 2025-10-29 11:18:19 · Gepubliceerd: 29 oktober 2025 - 484