1

Waanzien 2015




Waanzien 2015

» Let op: deze activiteit is voorbij «

Hoe word je wijs uit de beeldenwaan van de dag? Prik jij door de beeldtricks van spindoctors, glossy advertisers en foodmarketeers? Laat jij je beïnvloeden door sociale dresscodes, schoonheidsidealen of pornobeelden? Hoe houden je hersenen je voor de gek met beeld? Kortom: wat doet beeld met jou en wat doe jij met beeld?

In de tentoonstelling WAANZIEN krijgt de bezoeker op speelse wijze antwoord op deze en nog heel veel andere vragen over de beeldexplosie waaraan wij dagelijks blootstaan. Samen met Petra Boers en Suzanne Hertogs, de makers van het prijswinnende boektijdschrift DUF, presenteert MOTI een spannende, sprankelende en humoristische kijk-, denk-, en doe-tentoonstelling over de vele kanten van beeldcultuur. Het motto: because a critical mind is a joy forever.

Geheime boodschappen en gruwelen
Meet je visuele intelligentie (V-IQ) in onze wandvullende Nationale Visuele Intelligentietest. Scan boodschappen in onze minisupermarkt. Onderzoek je visuele geheugen. Ervaar hoe ook jouw hersenen je voor de gek houden. Wandel door onze gruwelsteeg en ontdek of jij lijdt aan ‘geweldsinflatie’. Bezoek onze schoonheidssalon en weet of jij voldoet aan het dominante schoonheidsideaal in de media. En durf jij geld te gooien in onze 18+-gleuf? Na afloop van de tentoonstelling kijk je nooit meer hetzelfde!

Mediawijze vaardigheden
Beelden beïnvloeden ons denken. Hoe gaan we om met de grote hoeveelheid aan beelden die ons dagelijks bereikt? Hoe geven wij betekenis aan die beeldenstroom? Het begrijpen van de spannende maar ook complexe hedendaagse beeldtaal vraagt om nieuwe mediawijze vaardigheden. Beelden zijn steeds dominanter aanwezig ten opzichte van de gesproken of geschreven taal. Dit is een onomkeerbaar fenomeen waarmee kinderen van nu opgroeien. Kinderen en volwassenen ontdekken in WAANZIEN samen hoe ze met deze explosie van beelden om kunnen gaan.

MOTI en DUF
DUF is een met vele prijzen overladen boektijdschrift gemaakt door Suzanne Hertogs en Petra Boers. DUF onderscheidt zich niet alleen van bestaande jongerenboeken en -bladen door de opvallende vormgeving. Ook haar eigenzinnige inhoud wordt door puberfans als een verademing gezien: vaak humoristisch of ironisch, altijd educatief en inspirerend. In de laatste editie Waanwijs komen alle aspecten van mediawijsheid en beeldcultuur aan bod, waardoor DUF naadloos aansluit bij de visie en doelstellingen van MOTI. Samen met de tentoonstelling komt een nieuwe DUF uit in september.

 Bezoek www.motimuseum.nl

Waanzien 2015
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.