Marina Baranova: De vleugel is de microfoon van mijn hart

Tickets voor Marina Baranova in Ede Redactioneel door
Foto 1. Marina Baranova: "Ik probeer echt één te worden met het instrument." Foto: Persfoto

archief oud artikel 9 februari 2015 Cultuur Laren, Noord-Holland Pianiste Marina Baranova praat zoals ze speelt: gedreven, fijnzinnig en met hartstocht brengt ze haar gedachten onder woorden. Op Valentijnsdag deelt ze de mooiste romantische pianomuziek met haar publiek.

Dialoog met het instrument

In iedere zaal waar ze optreedt treft ze een andere vleugel. Hoe ze inspeelt en hoe ze gewend raakt aan het geluid van het instrument en de zaal is altijd weer anders. “Ik ga ervan uit dat de vleugel goed gestemd is”, vertelt de pianiste. “Het lijkt wel wat op de manier waarop je met een ander mens kennismaakt: je stelt vragen, probeert een dialoog op gang te brengen. Ik improviseer meestal wat en probeer zo te ontdekken welk verhaal de vleugel me vertelt. Op die manier probeer ik echt een te worden met het instrument.”

De energie verandert

Ze is zich ervan bewust dat het, als de zaal eenmaal is volgelopen met concertbezoekers, allemaal weer helemaal anders is. “Ik speel vooraf ook altijd iets van het programma van die avond. Helemaal alleen in een zaal, met de piano, is dat een bijna ‘heilig' gevoel. Daarna komen de mensen de zaal in, dat heeft gevolgen voor de akoestiek maar ook de sfeer, de energie, verandert. En dan, als alles perfect is, dan is het alsof je samen op een bergtop staat en van daaruit naar een prachtig landschap kijkt.”
Luister naar de romantische Bach-bewerkingen van wereldpianiste Marina Baranova, bestel tickets voor zaterdag 14 februari!

Hart en ziel

Een machtig instrument als een vleugel, en zeker de grote Bosendörfer die in Ede op het podium staat, vraagt heel veel techniek bij het bespelen. Is er dan nog ruimte om de muziek gevoelsmatig te beleven? “Oh zeker, pianospelen kost me helemaal geen moeite”, stelt ze met nadruk. “De vleugel is de microfoon van mijn hart en ziel, daarmee kan ik mijn gevoelens uiten. Bij het spelen probeer ik direct contact te leggen tussen mijn hart en de harten van de mensen die in de zaal zitten. Dat kan ik het beste met mijn vleugel, die begrijpt écht wat ik bedoel. Samen geven we dat door aan het publiek.”

Transcripties van Bach

De suggestie dat de Chaconne voor viool van Bach, of de Siciliano uit diens fluitconcert, ‘bewerkingen' zijn, bevalt haar allerminst. ‘Het zijn veeleer transcripties van de muziek die oorspronkelijk voor een ander instrument gecomponeerd is. In die Chaconne vroeg Bach eigenlijk het onmogelijke van de violist, het moest als een heel orkest klinken. Busoni, wiens transcriptie ik speel, maakt van de vleugel een orgel. Natuurlijk klinkt het anders, de vleugel is van na de tijd van Bach. De Siciliano is door pianist Wilhelm Kempf getranscribeerd voor solopiano. Ik heb het gevoel dat de boodschap, de kern, volledig overeind blijft en dat is voor mij belangrijk.”

De melodie maakt je wakker

Het zou denkbaar zijn dat ze zelf een transcriptie maakt, maar nog veel liever componeert ze oorspronkelijke muziek. “Ik heb zoveel melodieën in mijn hoofd. Als een melodie nog niet gecomponeerd is, nog alleen in je hoofd bestaat, dan maakt die je 's nachts wakker en laat je niet meer met rust.

Vuurvogel

“Ik heb een stuk gecomponeerd dat is geïnspireerd door een sprookje uit mijn jeugd. Het is een Oosters verhaal over de vuurvogel. Je mag hem niet aankijken, zijn licht zou je ogen verbranden. Met zijn zang kan hij mensen genezen en bij de aanblik van armoede huilt hij diamanten als tranen. Als je een veer van de vuurvogel vindt, dan brengt dat geluk. Als kind prikkelde het verhaal mijn fantasie en nu, als volwassene, is het voor mij een symbool van het lot, van de toekomst die niet te voorspellen is. Voor mij is het leven een zoektocht naar die gelukbrengende veer van de vuurvogel.”

Foto 2. "Bij het spelen probeer ik direct contact te leggen tussen mijn hart en de harten van de mensen die in de zaal zitten." Foto: Persfoto
Foto 3. Marina Baranova bij een eerder optreden in de Edesche Concertzaal. Foto: Edesche Concertzaal

Laatst gewijzigd: 2015-02-10 11:33:55 · Gepubliceerd: 2013-11-08 12:01:48 - 277

Activiteiten Edesche Concertzaal

Binnen enkele weken te bezoeken

Pianokwartet Corneille - Brahms' Eerste Pianokwartet - Kamermuziek


Reis met Pianokwartet Corneille mee naar het Wenen van Mozart, Brahms en Mahler. In deze stad werd het pianokwartet zo'n beetje uitgevonden. Mozart was op het toppunt van zijn roem toen hij zijn...

Josef Spacek (viool) & Dmytro Choni (piano) - Beethoven, Schumann, Prokofjev


De getalenteerde Tsjechische violist Josef Spacek, bekend van zijn optredens bij grote Nederlandse symfonieorkesten zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, vormt voor het eerst een duo met onze...

Boris Giltburg - Chopin, Tsjaikovski, Medtner - Wereldpianisten


"Sensitief en virtuoos", meer woorden heeft de Volkskrant niet nodig om het fabuleuze spel van Boris Giltburg samen te vatten. Aan de Bösendorfer Imperial voert hij je mee door Chopins sfeervolle...

Later dit jaar

Julian Steckel (cello) en Dmytro Choni (piano) - Beethoven, Franck, Debussy - Artist in residence

 
Duik in de fascinerende wereld van de cello met cellist Julian Steckel! Wat maakt dit instrument zo geliefd bij velen? Is het de warme, sonore klank of is het de manier waarop getalenteerde...