Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond 1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo ‘Feast of Fools. Bruegel herontdekt’ maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat zijn werk tot op vandaag niets aan relevantie heeft ingeboet.

Bruegel, het grote misverstand
De tentoonstelling vertrekt vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van boerenkermissen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien omgingen met zijn artistiek legaat. Wij focussen daarbij op James Ensor, Valerius De Saedeleer, Jules De Bruycker, Gustave Van de Woestyne, Jean Brusselmans, Constant Permeke, Anto Carte, Otto Dix, en George Grosz.

Bruegel, vandaag
Hierbij aansluitend trekt de tentoonstelling verschillende hedendaagse registers open. In samenwerking met curatoren Luk Lambrecht en Lieze Eeneman werd aan een reeks kunstenaars gevraagd om in te spelen op thema’s uit Bruegels oeuvre of op de interpretatie daarvan door de generatie van de herontdekkers. Deelnemende kunstenaars zijn Pascale Marthine Tayou, Honoré d’O, Emmanuelle Quertain, Jan Van Imschoot & Sam Samiee, Dirk Braeckman, Kasper Bosmans, Gilberto Zorio, Grazia Toderi, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Christoph Fink, Daniel Buren, Jimmie Durham, Ricardo Brey, Bart Lodewijks, Kurt Ryslavy, Peter Verhelst & Anneleen Boehme, Hana Miletić, Yola Minatchy, Lázara Rosell Albear, Carlos Caballero, Elisabeth Ida Mulyani, Yurie Umamoto, Birde Vanheerswynghels, Gosie Vervloessem, Jonathan Paepens en Ornaghi & Prestinari. Deze creaties worden gekoppeld aan binnen de context relevant bestaand werk van Marcel Broodthaers, Franz West, Mario Merz en Panamerenko.

Bruegel, wereldwijd
De expo pakt verder uit met een creatie van Rimini Protokoll, een van Berlijns meeste creatieve theatergezelschappen. Zij ontwikkelen een video-installatie met Virtual Reality-brillen, die een interactief en immersief contrapunt vormt bij het tentoonstellingstraject. Rimini Protokoll focust op ‘Feast of Food’. In Bruegels tijd werd voedsel dicht bij de consument geproduceerd, slechts geleidelijk aan verschenen uitheemse producten op de tafels. In de 21ste eeuw is dit radicaal veranderd: Bruegels boerenfamilies zijn high-tech agro-industrieën geworden, de keuze in supermarkten is eindeloos, we kennen zelfs meestal de herkomst van wat we eten of drinken niet meer. Bovendien is de wereldbevolking in de laatste 50 jaar verdubbeld. Rimini Protokoll onderzoekt hoe onze voedselproductie veranderde doorheen de tijd. De bezoeker wordt ondergedompeld in een wereld waarin mensen voor ons werken, ver weg van onze keukens: van Rungis, vlakbij Parijs – de grootste voedselmarkt ter wereld – tot een reusachtig slachthuis in Beieren of plantages in Almeria, waar migranten tomaten, paprika’s, komkommers en courgettes oogsten. Als slaven van de 21ste eeuw.

Met de steun
De tentoonstelling ‘Feast of Fools. Bruegel herontdekt’ kadert binnen het project ‘Vlaamse Meesters’ van Toerisme Vlaanderen, dat ‘Feast of Fools. Bruegel herontdekt’ steunt.