Alma-Tadema: kunstenaar van het filmdoek

Alma-Tadema: klassieke verleiding in het Fries Museum Leeuwarden | Nieuws door

Hij inspireerde regisseurs van beroemde films, maar wie kent Alma-Tadema?

29 september 2016 Cultuur Leeuwarden, Friesland Zonder het te weten heb je misschien wel eens een fractie van het werk van Lourens Alma-Tadema gezien. Zijn romantische weergaven van de klassieke oudheid bepaalden voor een groot deel het filmdecor van films als Gladiator en Ten Commandments. Wie was deze Alma-Tadema? Maak kennis met de romanticus, de verhalenverteller en de gevierde kunstenaar, die zelfs op Hollywood zijn stempel drukte, in het Fries Museum in Leeuwarden.

Foto 1. 12. Sir Lawrence Alma-Tadema, Mozes gevonden!, 1904, olieverf op doek, 137.7 x 213.4 cm, particuliere collectie, met dank aan Christie’s. Foto © 2016 Christie's Images Limited.

Wie was Lourens Alma-Tadema?

Lourens Alma-Tadema, geboren in het Friese Dronrijp, is gek genoeg geen bekende naam in Nederland. Toch was hij een gerenommeerde kunstschilder, die al tijdens zijn leven geroemd werd om zijn werk. En hij verdiende er bakken met geld mee! Na een opleiding tot schilder aan de Koninklijke Academie van Antwerpen verliet Alma-Tadema na tien jaar België en vestigde zich voor de liefde in Londen. De Engelsen vielen al snel voor zijn romantische schilderijen met scenes uit de klassieke oudheid. Badende Romeinse vrouwen, zoete voorstellingen van de Romeinse elite: rijke zakenmannen lieten ze in opdracht vervaardigen. En Alma-Tadema werd er wereldberoemd mee. In 1899 wordt de tot Engelsman genaturaliseerde Lawrence Alma-Tadema geridderd en draagt hij de titel Sir. Alma-Tadema stierf in 1912 en ligt begraven in de St. Paul's Cathedral in Londen.

Fascinatie voor de klassieke oudheid

Het was de liefde die Alma-Tadema naar zijn glansrijke carrière in Engeland voerde. Maar het was ook door de liefde dat hij een fascinatie ontwikkelde voor de klassieke oudheid. Voordat hij zich met zijn vrouw Laura Theresa Epps in Londen vestigde, gingen ze samen op huwelijksreis naar Rome en Pompeï. Zwaar onder de indruk van alles wat hij hier zag, legde hij als eerste schilder in zijn tijd taferelen uit de klassieke oudheid en de Romeinse tijd vast. Dit deed hij met opvallend veel zorg en precisie - hij legde tijdens zijn leven een uitgebreide collectie van naslagwerken en voorwerpen aan waarop hij zijn werken baseerde. Het zijn deze gedetailleerde voorstellingen van bijvoorbeeld 'De dood van de eerstgeborene', die regisseurs van klassiekers als Gladiator en recenter Exodus: Gods and Kings inspireerde. De redding voor Alma-Tadema's werk, wat na het hoogtepunt tijdens zijn leven, in de vergetelheid dreigde te raken. Nu is hij zelf een blockbuster, voor het Fries Museum in de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding, te zien van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017.

Alma-Tadema in het Fries Museum

Het Fries Museum heeft de grootste collectie werken van Alma-Tadema ter wereld, voor een groot deel geschonken door zijn dochters Laurence en Anna. Voor de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding zijn tachtig topschilderijen van over de hele wereld bijeengebracht. Veel hiervan zijn sinds lange tijd weer voor publiek te zien. Bijzonder is het werk ' Ingang van het theater', wat het Fries Museum in 2015 kocht van de rijke Amerikaan William H. Vanderbilt. Met dit schilderij wist hij ook de Amerikaanse markt te verleiden en groeide zijn roem tot internationaal niveau. Het was de duurste aankoop ooit van het Fries Museum, maar niet het duurste schilderij in de tentoonstelling. Dat is het schilderij 'Mozes gevonden!', wat recent voor 39,5 miljoen dollar van eigenaar wisselde.

Filmprogramma

Naast de expositie stelde het Fries Museum een filmprogramma samen met films, waarin de regisseur inspiratie vond in de werken van Alma-Tadema. Indrukwekkende klassiekers als Ben Hur en Gladiator staan op het programma, wat het museum samen met het EYE filmmuseum en Slieker Film vaststelde. Het verband tussen de films en de werken van Alma-Tadema wat het Fries Museum als invalshoek voor de tentoonstelling koos, viel in de smaak bij de Türing Foundation en zij beloonden het museum met de Türing Toekenning. Dit is een prijs van een half miljoen euro voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum! Na het Fries Museum reist de tentoonstelling verder naar Wenen en daarna naar Londen. Van Nederlandse bodem, naar internationaal succes, net als Sir Lawrence Alma-Tadema himself.

Bezoekersinformatie

De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding is te zien van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017.
Toegang: € 15,- voor volwassenen en € 6,- voor kinderen. Voor het filmprogramma gelden andere data, tijden en toegangsprijzen dan voor de tentoonstelling.
Foto 2. Sir Lawrence Alma-Tadema, Een gunstig uitkijkpunt (detail), 1895, olieverf op doek, Collectie van Ann en Gordon Getty
Foto 3. Sir Lawrence Alma-Tadema, Amo Te Ama Me, 1881, olieverf op paneel, 17.5 x 38.0 cm; 42.2 x 57.6 cm (lijst), Collectie Fries Museum, Leeuwarden - verworven met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting
Foto 4. Sir Lawrence Alma-Tadema, De rozen van Heliogabalus, 1888, olieverf op doek, 132.7 x 214.4 cm; 193.5 x 261.2 cm (lijst), Collectie van Pérez Simón, Mexico. Foto © Arturo Piera
Sir Lawrence Alma-Tadema, De dood van de eerstgeborene, 1872, olieverf op doek, 76.9 x 124.5 cm, 109 x 155.5 x 7.5 cm (lijst), Rijksmuseum, Amsterdam – legaat van Sir Lawrence Alma-Tadema, 1912. Foto © Rijksmuseum, Amsterdam
Sir Lawrence Alma-Tadema, Ingang van het theater (Ingang tot een Romeins theater), 1866, olieverf op doek, 67.4 x 96.0 cm; 109.5 x 138.0 cm (incl. lijst), Collectie Fries Museum, Leeuwarden - verworven met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds en haar Van Rijn Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, de Vrienden van het Fries Museum. Foto © Martin Rijpstra
Gladiator, Ridley Scott, 2000. Foto © Dreamworks LLC & Universal Pictures
Laatst gewijzigd: 2016-12-31 15:03:37 · Gepubliceerd: 2016-09-27 11:12:40 - 1364