“Website NS Internationaal gebrekkig”

Rover uit kritiek op online verkoop internationale treinkaarten

Lees het onderzoek van Rover Nieuws door

archief oud artikel 10 oktober 2007 De NS-website waar mensen internationale treinkaartjes kunnen kopen, is zo gebrekkig dat reizigers er weinig mee kunnen. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersorganisatie Rover. “Reizigers kopen een kat in de zak of hebben niets aan de website.”

Rover testte de beschikbaarheid van kaartjes, de juistheid van verstrekte informatie en het gebruiksgemak van NS Internationaal. In totaal onderzocht de reizigersorganisatie 89 bestemmingen, over het algemeen belangrijke buitenlandse plaatsen als hoofdsteden of toeristische regio's.

Slechts zeer weinig bestemmingen zijn daadwerkelijk te boeken, zegt Rover. En voor de beschikbare reizen is alleen maar een kaartje via een urenlange omweg te koop. “Onoplettende reizigers maken al snel forse omwegen doordat de grensovergangen van Nieuweschans, Gronau, Venlo en Herzogenrath niet genoemd worden.” Een voorbeeld dat de rezigersorganisatie noemt is dat reizigers die vanuit Heerlen naar Keulen willen reizen, via Arnhem worden gestuurd in plaats van Aachen. Die omwegen kosten onnodig veel reistijd en extra kosten, stelt Rover. In geval van het voorbeeld maakt de reiziger twee extra overstappen, is hij drie uur langer onderweg en valt de prijs 120 procent duurder uit.

Gebruiksgemak

Ook heeft Rover kritiek op het gebruiksgemak van de website. De onderzoekers merkten dat de website regelmatig vast liep en met onduidelijke foutmeldingen komt. Bovendien is sommige informatie zelfs misleidend, volgens Rover. “NS Internationaal heeft ervoor gekozen om de verkoop van een treinkaartje te koppelen aan een bepaalde trein. Wie erg goed oplet, kan erachter komen dat het kaartje doorgaans ook geldig is op vergelijkbare verbindingen, bijvoorbeeld een trein vroeger of een trein later. Voor wie niet zo thuis is in het tariefsysteem, is de informatie op zijn best beperkt en misschien wel misleidend.”

Kat

Wel vindt Rover dat internetverkoop voor veel reizigers handig kan zijn, omdat er nog maar tien stations zijn waar een kaartje naar Berlijn, Londen of Parijs gekocht kan worden. Ook de automaten hebben maar een beperkt assortiment. “Maar de NS-site is zo gebrekkig, dat veel reizigers er niets aan hebben of een kat in de zak kopen”, aldus Rover.

Onjuist

Klanten van de NS waarderen de website met een gemiddeld cijfer van een 6,9, zegt NS-woordvoerder Nienke Spanauf-van Olphen. 75 procent van de klanten geeft zelfs een 7 of hoger. Tien procent geeft aan dat het online assortiment niet voldoet. De NS is het dan ook niet eens met de kritiek van Rover. “NS waardeert de kritische feedback van Rover. Een aantal suggesties zullen wij dan ook zeker meenemen. Echter, de claim dat kortingskaarten alleen bruikbaar zijn aan het loket is onjuist. Dit geld alleen voor de buitenlandse kortingskaarten, bijvoorbeeld van de Deutsche Bahn. De voordelige tarieven die bijvoorbeeld in de voordeeluren of voor railplus gelden, zijn wel degelijk te boeken”.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 10 oktober 2007 - 3486