Frans Hals - Zijn tijd ver vooruit




Frans Hals - Zijn tijd ver vooruit

Uitzonderlijk vernieuwend, vermakelijk en vol lef: Frans Hals was een van de meest bepalende schilders van de 17de eeuw. Zijn eigenzinnige, losse schilderstijl werd zo invloedrijk dat je bijna zou vergeten dat hij hier de grondlegger van was. Ontdek de streken van Frans Hals in een unieke tentoonstelling met zo’n vijftig werken uit (inter)nationale topcollecties.

Uit het enorme oeuvre van Frans Hals is een selectie van zo’n 50 sleutelwerken gemaakt. Deels uit de eigen collectie van het Rijksmuseum (zoals De vrolijke drinker en Portret van een stel) en deels dankzij bijzondere bruiklenen, waar we uiterst dankbaar voor zijn. Zo is de De lachende cavalier uit de Wallace Collection in Londen te zien, een werk dat normaal nooit reist, maar ook Catharina Hooft met haar min en Malle Babbe (Gemäldegalerie, Berlin), Familie in een landschap (Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid) en Jonge vrouw met een uitstalling van groente en fruit (Privécollectie Bridgenorth). Nog een primeur: het groepsportret Feestmaal van de officieren van de Sint-Jorisschutterij uit 1616 (Frans Hals Museum, Haarlem), verlaat voor het eerst ooit de stad Haarlem.

Centraal in de tentoonstelling staat de stijl van Frans Hals, die even los als levendig was. Een stijl die hem aanzien gaf en waarmee hij wordt gezien als voorloper van het impressionisme. Met de ongeveer 50 werken is het gelukt je als bezoeker deelgenoot te maken van zijn ontwikkeling, waarbij hij steeds meer met conventies durft te breken en vol vertrouwen zijn eigen(wijze) weg vindt. Tegelijk geeft de tentoonstelling een boeiend tijdsbeeld. Het ’burgerlijk realisme’ dat hij zich meester maakte, geeft een inkijkje in de leefwereld van zijn opdrachtgevers en normen, waarden en tradities van zijn tijd.

 Bezoek www.rijksmuseum.nl

Frans Hals, Een schutter die een berkenmeier vasthoudt, bekend als ‘De vrolijke drinker’ (ca. 1629).
Frans Hals, Een schutter die een berkenmeier vasthoudt, bekend als ‘De vrolijke drinker’ (ca. 1629).