1

Educatie programmas voor scholen


-advertentiepositie-



Educatie programmas voor scholen

Educatie programmas voor scholen

Het Waterliniemuseum Fort bij Vechten biedt een rijke leeromgeving! Kinderen kunnen ontdekkend kennis maken met de themas van de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes. Onderwerpen zoals Waterlinies, Verdediging, Eerste Wereldoorlog, de Romeinen en de Natuur komen naar voren. Wij bieden programmas aan voor het primair- en voortgezet onderwijs. De programmas sluiten aan bij de leerdoelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling.

De doelgroepen zijn indicatief. Per zes leerlingen verwachten wij dat er vanuit uw organisatie n begeleider meekomt. Tijdens het verblijf op het fort is de leerkracht verantwoordelijk voor de leerlingen. Het is bij ons mogelijk om te betalen met een CJP-budget, door middel van een weborder.

Castellum Fectio Romeinen
Altijd al willen weten hoe de Romeinen leefden? Dit programma start in de Romeinen tentoonstelling in het museum. Hier wordt het leven verteld door vier personages die de leerlingen meenemen naar het begin van onze jaartelling. Vervolgens wordt er een bezoek gebracht aan Castellum Fectio. Aan de hand van verschillende opdrachten komen de leerlingen meer te weten over de Romeinse cultuur. Begrippen als Limes, het Romeinse Wereldrijk, Leger, Ambachten, Religie en Handel (geld) komen aan bod.

Dit lesprogramma is beschikbaar voor:
Primair Onderwijs groep 5-6
Voortgezet Onderwijs klas 1-2

Leerdoelen:
Dit programma sluit aan op de leerdoelen Stichting Leerplan Ontwikkeling en de Canon van Utrecht:

Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvak: Romeinen. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Hollandse Waterlinies Sterk Water
Ontdek hoe Nederland water gebruikte als verdedigingsmechanisme! Leerlingen krijgen te maken met begrippen als Polders, Waterlinie en Inunderen. Vijf personages nemen de leerlingen mee langs in de geschiedenis van Nederland vanuit het perspectief van de Waterlinie. Leerlingen koppelen concrete verhalen en mensen aan belangrijke gebeurtenissen in de Nederlandse geschiedenis (het Rampjaar, de Opstand, de Franse Bezetting, WOI en WOII) en tijdsvakken (burgers en stoommachines).

Dit lesprogramma is beschikbaar voor:
Primair Onderwijs groep 7-8
Voortgezet Onderwijs klas 1-2

Leerdoelen:
Dit programma sluit aan op de leerdoelen Stichting Leerplan Ontwikkeling en de Canon van Utrecht

Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Tarieven
Bij een klas van 30 leerlingen wordt de groep in tween gesplitst, waarbij de ene helft het educatieve programma volgt en de andere helft de Krachtpatsersroute (bij PO) of de rondleiding (bij VO) loopt. Na de pauze wisselen de groepen elkaar af. De Krachtpatsersroute neemt de leerlingen over het hele fort en geeft onderweg leuke opdrachten en informatie over de planten en dieren die leven op het fort. De rondleiding over Fort bij Vechten neemt de klas mee langs en door de oude gebouwen van het fort. Het complete programma (zowel Romeinen als Waterlinie) duurt ongeveer 3 uur, inclusief pauze. Voor het Primair Onderwijs kost het programma 220,- en voor het Voortgezet Onderwijs 300,-. Educatiemedewerkers, werkboekjes en ontvangstruimte zijn inbegrepen in de prijs, betalen met CJP-budget (via een weborder) is mogelijk.

Educatierondleiding Lummelen in de Linie
De tentoonstelling is speciaal ontworpen voor leerlingen van de bovenbouw van Primair Onderwijs en onderbouw van het Voortgezet Onderwijs. Met de hulp van soldaat Geert Been, die tijdens de Eerste Wereldoorlog gelegerd was op Fort bij Vechten, ervaren de leerlingen in het tot de verbeelding sprekende Reduit allerlei facetten van de Grote Oorlog. Aan de orde komen onder meer oorlogscommunicatie, spionage, de aardappelcrisis, het leven tijdens de mobilisatie en de impact die de oorlog had op de Nederlandse bevolking. De rondleiding door de tentoonstelling duurt ongeveer 1,5 uur en kost 75,- per groep van 15 personen. Deze rondleiding is ook heel geschikt voor familiedagen en uitstapjes voor de buitenschoolse opvang (BSO).

Optioneel, voorbereidende les Sterk Water
Onze educatiemedewerkers komen naar uw school toe en vertellen de leerlingen door middel van reenacting een verhaal over fortwachter Willemse en zijn vrouw. Zij vertellen en laten de leerlingen beleven hoe en waar zij op het fort woonden en wat er gebeurde toen Fort bij Vechten werd gemobiliseerd in 1939. Het was een spannende tijd en er moest heel veel gebeuren om het fort in gereedheid te brengen voor de 500 soldaten die er werden gelegerd. Ook alledaagse taferelen passeren de revue. Na de sketch is er ruimte voor de leerlingen om vragen te stellen. Dit aanvullende programma duurt ongeveer n uur en kost 100,- exclusief reiskosten.

Locatie
Waterliniemuseum Fort bij Vechten
Achterdijk 12
3981 HB Bunnik

 Bezoek waterliniemuseum.nl

Foto geüpload door gebruiker.
Foto geüpload door gebruiker.