Kandinsky-tentoonstelling




Kandinsky-tentoonstelling

Een aantal schilderijen keert na lange tijd weer terug naar het land waar ze ooit door Kandinsky zijn gemaakt. Deze zeldzame werken tonen typische Hollandse taferelen van begin twintigste eeuw. Van een Schevenings strandgezicht en de Rotterdamse haven tot typische Noord-Hollandse huizen aan het water. In de tentoonstelling zijn straks vier Hollandse Kandinsky’s te bewonderen. Deze niet abstracte, maar figuratieve, bijna impressionistische schilderijen illustreren bij uitstek de beginjaren van de kunstenaar. Gemaakt in 1904 toen hij een maand lang in Nederland verbleef met kunstenaar Gabriele Münter, zijn toenmalige partner. Ook zijn er in de tentoonstelling zes foto’s te zien die Münter tijdens de reis maakte en twee ansichtkaarten. Het zijn karakteristieke en artistieke plaatjes van Hollandse landschappen en Amsterdamse grachten. Bijzonder is dat er van diezelfde reis een schetsboekje bewaard is gebleven vol tekeningen en studies van Kandinsky die inzicht geven in de onderwerpkeuze van de kunstenaar. Waarop valt zijn oog in Nederland? In de tentoonstelling worden verschillende Hollandse schetsen digitaal getoond. Het origineel wordt bewaard in museum Lenbachhaus in München. Deze Hollandse Kandinsky-collectie vormt niet alleen een uniek reisverslag van twee bekende kunstenaars in Nederland maar geeft bovenal een kijkje in de artistieke wereld van Kandinsky die dan nog maar aan het begin staat van zijn veelbelovende carrière.

Wassily Kandinsky is beroemd geworden om zijn idee van ‘autonome’ kunst. Abstractie, bevrijd van alle verwijzingen naar de werkelijkheid. De tentoonstelling geeft een uniek overzicht van zijn zoektocht; een persoonlijke reis die hem tot een van de pioniers van abstracte kunst maakte. Van zijn vroege figuratieve, bijna impressionistische werk tot de zo kenmerkende abstracte schilderijen, die later uitmondden in meer organische en hybride vormen op doek. Inclusief cruciale werken als Mit dem schwarzen Bogen (1912), Im Grau (1919), Auf Weiss II (1923), Auf Spitzen (1928) en Entassement réglé (1938). Het laatstgenoemde werk was een paasgeschenk aan zijn vrouw Nina Kandinsky, geïnspireerd op de Fabergé-eieren, gemaakt van edelstenen en email, die de tsaren traditiegetrouw aan hun vrouwen gaven. Enkele van zijn laatste schilderijen, zoals Accord réciproque (1942) en Peinture Inachevée (1944) tonen de apotheose van zijn werk.

 Bezoek www.hartmuseum.nl

Fotobeschrijving: Kanal in Holland, 1904. Collectie Centre Pompidou. MNAMCCI/Christian Bahier et Phi
Fotobeschrijving: Kanal in Holland, 1904. Collectie Centre Pompidou. MNAMCCI/Christian Bahier et Phi