» Let op: deze activiteit is voorbij «
Unieke reis langs muzikale innovaties aan de piano Schönberg, Skrjabin, Brahms, Schumann, Stravinsky
Arnold Sch ouml;nberg was de grootste muziekvernieuwer van de 20e eeuw. Volgens pianist Pierre-Laurent Aimard luidde zelfs elk nieuw pianostuk van hem een nieuwe fase in: aan de piano ontwikkelde Sch ouml;nberg compositietechnieken die hij vervolgens toepaste in ander werk. Die innovaties vormen de rode draad in dit fantasievolle programma, van reli euml;f voorzien door werk van andere componisten. Aimard, d eacute; autoriteit op het gebied van moderne pianomuziek, licht zijn keuzes zelf toe. Een unieke kans om Sch ouml;nbergs complete piano-oeuvre te horen, op het allerhoogste niveau.
Zijn originaliteit verspilde Sch ouml;nberg duidelijk niet aan zijn titels, die allemaal nogal zakelijk zijn. Maar zijn noten waren zonder uitzondering baanbrekend. De Drei Klavierst uuml;cke (1909) zijn een van de vroegste voorbeelden van atonaliteit en in de Suite f uuml;r Klavier (1921) en de F uuml;nf Klavierst uuml;cke (1920-23) paste Sch ouml;nberg voor het eerst zijn twaalftoonstechniek toe. Aimard combineert ze met muziek van Sch ouml;nbergs tegenpool Igor Stravinsky, Aleksandr Skrjabin experimenteerde op geheel eigen wijze met chromatiek.
Programmaboekje
Arnold Schönberg Drei Klavierstücke
Aleksandr Skrjabin Pianosonate nr. 9
Arnold Schönberg Sechs kleine Klavierstücke
Robert Schumann Gesänge der Frühe
Arnold Schönberg Fünf Klavierstücke
Johannes Brahms Intermezzi op. 118 nrs. 1, 2 en 4
Arnold Schönberg Klavierstücke op. 33a op. 33b
Igor Stravinsky Piano Rag Music
Arnold Schönberg Suite op. 25