1

Catharijneconvent verwerft 'dode Christus'

Vriendenvereniging schenkt museum resterend aankoopbedrag

Museum Catharijne Convent Nieuws door

archief oud artikel 7 maart 2008 Utrecht, Utrecht Museum Catharijneconvent heeft een levensgroot beeld verworven van een dode Christus vergezeld door Maria. "Een ongelofelijk krachtig werk waarin niet de schoonheid, maar het drama en het verdriet centraal staan."

De wens van museumdirecteur Guus van den Hout ging dinsdagmiddag onverwachts in vervulling, zo rept het Museum Catharijneconvent over de opmerkelijke komst van de pietà . Het museum had niet genoeg geld om het kunstwerk te kopen, maar de vriendenvereniging van het museum was zó onder de indruk van het beeld, dat deze besloot de rest van het bedrag aan het Catharijneconvent te schenken.

Gapend gat

Het beeld met de wenende Maria met een dode Christus in haar handen is gemaakt door kunstenaar Caspar Berger. De sculptuur verwijst naar de marmeren Pietà van Michelangelo uit de zestiende eeuw. Het beeld in de Sint-Pieterskerk in Rome staat te boek als één van de bekendste iconen uit de kunstgeschiedenis. Het kunstwerk in het Catharijneconvent valt op omdat het gezicht van Maria niet liefdevol en ingetogen is, zoals bij de pietà in de Italiaanse hoofdstad. Hier ís geen gezicht, maar juist een confronterend gapend gat, aldus het Utrechtse museum.

Rouw

Volgens Van den Hout past zijn nieuwe trots 'perfect' bij de collectie. "Berger creëert daarmee een beeld van rouw en biedt de gelegenheid om onszelf met Maria te identificeren." Het Catharijneconvent bezit naast een aantal middeleeuwse pietà's ook over een hedendaagse versie: het videowerk Dear Son van kunstenaar Rini Hurkmans.

Modelzitten voor Maria

De vrouw van kunstenaar Caspar Berger heeft maar liefst acht uur aaneen moeten stilzitten. Ze stond model voor Maria. De kunstenaar maakte gebruik van de circe perdu-methode. Bij deze techniek smeert de kunstenaar de lichamen van zijn modellen in met siliconen. Deze 'twee huid' stroopt hij er later af en keert de buigbare mal binnenstebuiten. Nadat de negatieve siliconenvorm weer met was is bedekt, wordt deze in brons gegoten. Dat zorgt volgens het museum voor een vervreemdend effect: bol wordt hol, licht wordt donker.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 7 maart 2008 - 1091