Herontdekking van een meester

Gabriël Metsu in #Rijksmuseum Amsterdam

Rijksmuseum Amsterdam Redactioneel door

archief oud artikel 22 december 2010 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland Hij was één van de meest geliefde schilders van zijn tijd. Nu leven zijn werken veelal voort in de schaduw van zijn bekende tijdgenoot Johannes Vermeer. Het Rijksmuseum herontdekt het talent van Gabriël Metsu en zijn bijzonder gevoel voor detail.

Een keukenmeid die een appel schilt, een oude drinker die het glas ietwat weemoedig opheft. Kunstschilder Gabriël Metsu haalde zijn inspiratie uit alledaagse taferelen. Een strategie die hem in de 17e eeuw veel fans opleverde. In de 18e en de 19e eeuw was hij zelfs populairder dan zijn tijdgenoot Johannes Vermeer. Maar in deze tijd zijn de rollen omgedraaid en is Metsu minder bekend dan zijn collega. Het Rijksmuseum brengt Metsu de komende maanden terug naar het voetlicht, zoals hij in zijn relatief korte leven gewend was.

Ondergewaardeerd

"Tot in de late 19de eeuw was Metsu veel beroemder dan Vermeer. Schilderijen van Metsu werden voor bedragen verkocht die tien keer hoger waren, dan wat een schilderij van Vermeer opbracht. Stukken die we vandaag kennen als werk van Vermeer wisselden als Metsu van eigenaar, omdat zijn naam veel bekender was", vertelt een conservator van het Rijksmuseum. Maar hoe komt het dat dit nu zo anders is? "Vermeer is een soort icoon binnen de Gouden Eeuw geworden naast Rembrandt. Zijn ingetogen, gestileerde voorstellingen passen goed in ons hedendaags smaakbeeld, waar Metsu vanwege zijn stijlwisselingen soms wat moeilijker te begrijpen is." Een kwestie van smaak dus.

De Gabriël Metsu (1629-1667), De oude drinker, ca. 1663, Rijksmuseum. SK-A-250
Gabriël Metsu, het zieke kind Gabriël Metsu (1629-1667), Het zieke kind, ca. 1663-1664, Rijksmuseum. SK-A-3059

Talent

Al in de 17e eeuw werd Gabriël Metsu geroemd vanwege zijn vaardigheid om verschillende materialen levensecht te schilderen. Als één van de weinige kunstenaars wist hij in die tijd verschillende schildermethoden naast elkaar te gebruiken. Van ongelooflijk gedetailleerd tot een snelle losse toets. Zijn tijdgenoten vonden het bovendien erg knap hoe hij leven aan de afgebeelde figuren wist te geven. "Ze kijken je echt aan, stralen gemoedstoestanden uit en gaan onderlinge gesprekken aan."

Schijnwerpers

De tentoonstelling Gabriël Metsu: een meester herontdekt was voor het Rijksmuseum al te zien in de National Gallery of Ireland in Dublin. Initiatiefnemer van de tentoonstelling is Dr. Adriaan Waiboer, die zijn proefschrift schreef over Metsu en jarenlang onderzoek deed naar de kunstenaar. Voor het Rijksmuseum is de tentoonstelling een mooie aanvulling aan de reeks wintertentoonstellingen. Hierin staat de vooraanstaande 17de-eeuwse schilder die goed vertegenwoordigd is in de collectie, in de schijnwerpers.

Hoogtepunten

Bezoekers van het Rijksmuseum mogen meerdere hoogtepunten verwachten. Zoals één van de vroege Leidse werken, Jezus en de overspelige vrouw. Dit is het grootste schilderij van Metsu en is bij hoge uitzondering uitgeleend door het Louvre in Parijs. Uit zijn late werk zijn de tegenhangers Briefschrijvende man en de Brieflezende vrouw favoriet bij het publiek. Ook Het zieke kind uit de collectie van het Rijksmuseum, is één van zijn hoogstandjes. 

Bezoekersinformatie

'Gabriël Metsu: een meester herontdekt'
Rijksmuseum Amsterdam
16 december 2010 tot en met 21 maart 2011

Toegangsprijs: €5,70 voor volwassenen en €3,- voor kinderen.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 22 december 2010 - 543