Onderhuidse spanning in ijskoude schilderijen

Het vuur onder het ijs | Redactioneel door

12 maart 2014 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland De schilderijen van de Frans-Zwitserse kunstenaar Félix Vallotton geven niet veel emoties prijs. Maar onder de koele gezichten en composities broeit het...

Foto 1. Vallotton had geen hoge pet op van het huwelijk. Diverse schilderijen tonen scènes van een burgerlijke, huiselijke omgeving waarin verleiding of bedrog plaatsvindt. Beeld: De leugen, 1898, Félix Vallotton, The Baltimore Museum of Art, The Cone Collection, formed by Dr Claribel Cone and Miss Etta Cone of Baltimore, Maryland

Onderhuidse spanning

Vallotton, een tijdgenoot van Vincent van Gogh, begon zijn carrière met portretten schilderen, maar hij verwierf grote bekendheid in binnen- en buitenland door zijn houtsneden. Die zijn gerust baanbrekend te noemen. Vallotton had een ongeëvenaarde stijl. In de zwart-wit houtsneden voel je een onderhuidse, soms erotische, spanning of dreiging. En hoewel sommige kunstwerken een 'knipoog' bevatten, bevatten ze vaak ook kritiek op de maatschappij. Vallotton nam de wereld scherp waar en kon goed observeren. Zelf hield hij afstand van de wereld en dat brengt hij over in zijn schilderijen. Sommigen komen vervreemdend over en hoewel hij vaak grote emoties verbeeld, komen de kunstwerken afstandelijk over. Maar welk vuur broeit er onder die laag van ijs?

Kunst door profeten

Het Van Gogh Museum bezit een grote collectie werken van de Nabis (het Hebreeuwse woord voor profeten). Dit was een invloedrijke Franse kunstenaarsgroep die eind negentiende eeuw een nieuwe richting koos: decoratieve kunst. Voor deze voorstelling zijn zo'n 60 schilderijen uitgeleend door internationale musea en privéverzamelaars. Samen met nog 40 prenten uit de collectie van het Van Gogh Museum wordt Vallottons intrigerende oeuvre getoond, waarin niets is wat het lijkt. De expositie is nog te zien tot en met 1 juni 2014.

Foto 2. Félix Vallotton speelde graag met erotiek in zijn schilderijen. Beeld: Terug van zee, 1924, Félix Vallotton, Musées d'Art et d'Histoire de la Ville de Genève, schenking van de Société auxiliaire du musée, 1929
Foto 3. Rode paprika’s, 1915, Félix Vallotton, Kunstmuseum Solothurn, Dübi-Müller Stichting, Sik-ISEA Zürich.
Foto 4. Door middel van zijn schilderijen met mythologische scènes becommentarieerde Vallotton zijn eigen tijd. Beeld: Perseus die de draak doodt, 1910, Félix Vallotton, Musées d'Art et d'Histoire de la Ville de Genève
Laatst gewijzigd: 2014-03-13 11:21:19 · Gepubliceerd: 2014-02-21 12:05:12 - 640