Fiets samen over het oude spoor bij Molignée!

Ontdek de groene vallei van Molignée op je gemak met een railbike

Railbike rijden in de vallei van Molignée Reportage door
Foto 1. Fiets over het oude spoor! Foto: DagjeWeg.NL

archief oud artikel 25 oktober 2016 Toerisme Anhée, Namen Er slingert een verlaten, oud spoor door de vallei van Molignée. De bielzen zijn aan de zijkant begroeid met gras en varen, maar toch is het spoor niet overwoekerd. En dat komt omdat er elke dag tientallen fietskarretjes overheen fietsen. Fietskarretjes op het spoor? Ja, in deze vallei kun je railbiken. Railbike is een ontspannen en gezellige activiteit die de redactie van DagjeWeg.NL natuurlijk moest uitproberen!

Grappig voertuig

Bij de voormalige stations van Warnant, Falaën en Maredsous staan de ongebruikelijke vervoersmiddelen klaar: railbikes! Karretjes met aan weerszijden een zadel en trappers en in het midden een bankje waar twee personen kunnen zitten. Met veel gegiebel klimmen we in Warnant in het karretje dat we krijgen toegewezen door één van de medewerkers. Het grappige voertuig is prima in beweging te krijgen en daar vertrekken we, over het oude spoor, richting Falaën. Het voelt een beetje onwerkelijk om je over een spoor voort te bewegen, want normaal gesproken mag dat natuurlijk helemaal niet! Maar het treinverkeer is hier al lang geleden stilgelegd, dus we genieten in alle rust van de omgeving. De tocht voert ons langs een schattig Belgisch dorpje en veel groen. Met een relaxed tempo glijden we langs de bomen. Halverwege een wissel, want natuurlijk wil iedereen trappen. De maxicosi met de baby is ook mee en staat stevig in het karretje. Maar een baby of klein kind op schoot houden kan ook prima.

Origineel tijdverdrijf

Voorbijfietsende mensen groeten ons vrolijk. Kijken ze nou enigszins jaloers? Het zou zomaar kunnen, want het ziet er origineel uit wat we aan het doen zijn. We maken onderweg dan ook veel lol en hebben alle tijd om rond te kijken, uit te stappen en foto's te maken. Hoewel we iets heuvelopwaarts gaan, komen we na een half uur al in Falaën aan. Maar we hebben de smaak te pakken en besluiten nog een etappe door te fietsen. Daarvoor moeten we wel even bij het stationnetje wachten, want het railbiken gaat in blokken van een uur. Starten kan bijvoorbeeld tussen 10:00 uur en 10:30 uur en daarna gaat de poort dicht. Iedereen heeft dan alle tijd om bij het volgende station te komen. Pas als iedereen binnen is, mag je in de omgekeerde richting weer terug fietsen. Dit om te voorkomen dat de railbikes elkaar tegenkomen en dan kan er uiteraard niet gekeerd of ingehaald worden.

Abdij van Maredsous

Aangekomen in Maredsous nemen we alle tijd om uit te rusten en de omgeving te verkennen. Een eindje lopen verderop ligt de beroemde Abdij van Maredsous, bekend door haar bier en kaas. Daar zit ook een klein restaurant met lekkere steekproducten en broodjes. Die moeten we natuurlijk even proeven. Ook de (best wel commerciële) boek- en souvenirwinkel is leuk om even door te lopen en we bekijken ook de mooie kerk van binnen. Het is hier nog erg druk, hoewel het vakantieseizoen al is afgelopen. Veel mensen wandelen in en om het enorme gebouw, dat mooi verscholen ligt in de bossen.

Heuvelafwaarts

De terugweg naar Falaën en daarna (na weer even wachten) naar Warnant gaat veel sneller dan de heenweg, omdat we nu heuvelafwaarts gaan. Dan pas hebben we in de gaten dat het best wel een klim was op de heenweg. Regelmatig hoeven we niet eens te trappen en sjezen we zo langs het spoor terug. Langs de dorpjes, onder de tunnel door, langs de bomen - snel, bukken voor die laaghangende takken! - en daar is Warnant alweer in zicht. Spijtig genoeg moeten we de leuke vervoersmiddelen achterlaten bij het stationnetje...

Praktische informatie

Railbike rijden in de vallei van Molignée kan het hele jaar door in Falaën van 10:00 uur tot 18:00 uur. In Warnant elke dag tussen april en oktober. Er kunnen maximaal vier personen op een railbike.
Foto 2. Trap over het verlaten spoor voor origineel tochtje! Foto: DagjeWeg.NL
Foto 3. Uitrusten bij het stationnetje van Falaën en wachten tot we verder mogen. Foto: DagjeWeg.NL
Foto 4. Verken de groene omgeving vanaf de rails. Foto: DagjeWeg.NL
Foto 5. Railbike is leuk voor iedereen, ook voor kinderen. Foto: DagjeWeg.NL

Laatst gewijzigd: 2023-06-21 10:41:49 · Gepubliceerd: 2016-09-30 17:28:33 - 5080