
Geobsedeerd door het vrouwelijk schoon
Rond 1900 werd Europa overspoeld door de Art Nouveau. Kunstenaars van deze nieuwe kunststroming waren geobsedeerd door het vrouwelijk schoon. Met hun prachtige haarlokken en transparante gewaden hebben de verbeelde dames veel weg van echte godinnen. Dat was niet zo gek, want in die tijd stond het vrouwelijke voor hoge idealen en tijdloze deugden. Het bijzondere aan deze expo is dat voor het eerst een Nederlands museum een tentoonstelling wijdt aan de rol van de vrouw in de internationale Art Nouveau. Bovendien bekijk je tijdens de expositie Godinnen van de Art Nouveau in Allard Pierson stukken van een aantal belangrijke vrouwelijke kunstenaars uit deze periode.
De sensuele en melancholische vrouwen van Mucha
De naam van de beroemde Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha werd zo ongeveer synoniem voor de Franse Art Nouveau. Zijn affiches en boekbanden met sierlijke lijnen, frisse pasteltinten en motieven van sensuele, melancholische vrouwen groeiden uit tot iconen van de Art Nouveau. Naast schilderijen en tekeningen maakte Mucha ook enkele beelden. In Allard Pierson bekijk je de mysterieuze buste 'La Nature' (ca. 1900). Met haar raadselachtige uitdrukking en haar gesloten ogen lijkt de vrouwfiguur te mijmeren. Wat zou er in het hoofd van deze godin omgaan?
Geheime liefde in zilver gegoten
Of je nu bekend bent met Art Nouveau of niet, het beeld The Spirit of Ecstasy herken je direct. De Engelse kunstenaar Charles Robinson Sykes ontwierp dit beeld als embleem voor het wereldberoemde automerk Rolls-Royce. Achter het zilveren beeldje van een vliegende elf gaat een gepassioneerde liefdesgeschiedenis schuil. Het model voor dit beeldje was de 22-jarige Eleanor Velasco Thornton. Naar verluidt hield ze er een geheime affaire op na met John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu, een pionier uit de autobeweging. De affaire leidde niet alleen tot een buitenechtelijke dochter, maar ook tot dit beeldschone beeldje.
Sophie Burger Hartmann: godin van de Art Nouveau
Met recht kun je kunstenares Sophie Burger Hartmann een echte godin van de Art Nouveau noemen. Niet alleen spelen vrouwfiguren een grote rol in haar werk, Burger-Hartmann was zelf ook een belangrijk vrouwelijke vertegenwoordiger van deze kunststroming. Hoewel ze een schildersopleiding volgde in zowel Berlijn als Parijs, maakte ze zichzelf de kneepjes van het vak meester. Burger-Hartmann maakte naast decoratieve bronzen, kandelaars en spiegels ook beeldjes. In Allard Pierson bekijk je haar oogverblindende plastiek Herbstzeitlose, waarin een vrouwfiguur en versiering naadloos in elkaar overgaan. Laat je betoveren door de weelderige schoonheid van de Art Nouveau!
Ook boeiend
- Bekijk de prachtige landschappen van John Constable in Teylers Museum.
- Ontdek de oorlogsportretten van Bep Rietveld in Museum Flehite.
