Strijder in dienst van commerciële vrijheid

Tropenmuseum | Redactioneel door

16 februari 2007 Leiden, Zuid-Holland Che Guevara. De man op het wereldberoemde portret dat heel de wereld kent. In 1960 maakte Alberto Korda deze foto die op ontelbare manieren gebruikt en misbruikt zou worden. Het tropenmuseum in Amsterdam toont tot 6 mei kunstwerken en producten die opgesierd zijn met de beeltenis van de vrijheidsstrijder. Het Amsterdam museum gaat met ‘Che! Een commerciële revolutie’ ook in op het verhaal achter de oorspronkelijke foto.

Van opname tot commercieel product

"De tentoonstelling vertelt het verhaal van Korda’s portret van Ernesto 'Che' Guevara: het moment van de opname in 1960 tot aan de veelvuldige, en in veel gevallen commerciële, toepassing van vandaag de dag", licht het museum toe. Vele mensen kennen de afbeelding, maar weten ze ook wie hij was en waar hij voor stond? De afbeelding is een commercieel en populair product geworden dat voor meer dan 200 uiteenlopende producten is gebruikt. In navolging van New York reist de tentoonstelling nu langs diverse Europese steden. Bestaande uit kunstwerken van Pedro Meyer, Andy Warhol en Annie Leibowitz, maar ook bierflesjes, zakdoeken, condooms, sigaretten, bier, Russische Metrushka- poppen, dollarbiljetten, wodka en lippenbalsem.

Vrijheidsstrijder voor Latijns-Amerika

Terwijl zijn vroegere medestrijder Fidel Castro de laatste maanden vecht voor zijn leven, maakt die bewuste foto Che onsterfelijk. En dat allemaal door dat ene moment op 5 maart 1960. Tijdens de herdenkingsbijeenkomst voor eerder omgekomen Cubanen legt de fotograaf Alberto Diaz Guttierez de indringende blik vast van de jonge en charismatische Latijns-Amerikaanse vrijheidsstrijder. Een man met nobele intenties maar ook met bloed aan de handen. Tevens een socialist die de kapitalistische wereld bestreed die zijn afbeelding zo stevig omarmt.

Wereldwijd symbool

Diverse factoren dragen er aan bij dat de foto, die jaren in de kast bleef in 1976 opeens een wereldwijd symbool van protest werd. In het jaar van Guevara’s overlijden zagen Italiaanse opstandelingen het portret van de voortijdig geëxecuteerde idealist als hét symbool voor hun strijd. In de jaren die volgden deed het dienst op posters, t-shirts en muurschilderingen. Maar het politieke doel vervaagde ook naar meer commerciële doeleinden als karikatuur en parodie. 'Che! Een commerciële revolutie' wil laten zien hoe een afbeelding uit kon groeien tot zowel een middel voor protest als een mode-item. "Voor sommigen representeert Korda’s foto een anti-establishmenthouding, voor anderen is het niet meer dan een hippe afbeelding: als een logo zonder betekenis."

Kijk ook bij...

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2007-02-16 15:24:08 - 1981