Verslavend ritueel
“Het roken van opium is voor velen in nevelen gehuld”, omschrijft de Kunsthal zowel letterlijk als figuurlijk dit ritueel. "Het wordt beschouwd als een hemels geschenk maar ook als veroorzaker van bittere ellende". Met de tentoonstelling wil het gebouw de rijkdom van dit Chinese gebruik tonen. Dit gebeurd met ambachtelijke kunst en vele objecten die deel hadden aan het opiumritueel. Materialen als bamboe, suikerriet, zilver, ivoor en jade werden gebruikt voor de vervaardiging van dit luxe consumptieartikel. Een verslavend middel dat dienst deed als pijnbestrijder of vlucht uit de onaantrekkelijke werkelijkheid. Schrijvers als Oscar Wilde, Charles Dickens en beeldende kunstenaars vonden inspiratie door het roken van opium. De expositie bevat opiumpijpen, lampen en andere spullen. Volgens de Kunsthal is het hoogtepunt een luxueus eind 19e eeuws interieur van een opiumkist met rijk versierd bed.
Avontuur en romantiek
Twee Opiumoorlogen waren het gevolg van de gespannen handelsverhouding tussen Engeland en China met opium als druppel die de emmer deed overlopen. Voor Engeland zorgde dit handelsproduct voor economische voet aan de grond in de Aziatische grootmacht. China was echter niet gecharmeerd van de vele verslaafden, in alle lagen van de bevolking, die dit tot gevolg had. Twee maal volgde een zeeoorlog, die de Engelsen voordeel opleverde. China ging vervolgens bijna ten onder. De Kunsthal zegt hierover: "Sindsdien zien de Chinezen opium als symbool van buitenlandse uitbuiting en vernedering”. Een verbod aan het begin van de twintigste eeuw, legde de handel en het gebruik van opium aan banden. Al is in Afghanistan het verbouwen van de opiumpapaver nog steeds een grote bron van inkomsten. Particuliere verzamelaars waren slim genoeg om de luxe pijpen en andere gebruiksvoorwerpen te bewaren. Met als gevolg dat de bezoekers van de Kunsthal nu kennis maken met deze ‘mysterieuze wereld van avontuur en duistere romantiek’.