Vervoer op het spoor

 deel via WhatsApp | Redactioneel door

Spoorwegmuseum opent tentoonstelling over 150 jaar goederenvervoer

17 maart 2008 Utrecht, Utrecht Kedeng, kedeng. Iedereen ziet wel eens een goederentrein voorbij denderen. Het Spoorwegmuseum in Utrecht laat de bezoekers de komende zes maanden ervaren wat er allemaal bij vrachtvervoer komt kijken. Dit gebeurt in 'VRACHT84NL', een expositie over 150 jaar goederenvervoer. De tentoonstelling opende op dinsdag 9 oktober en is tot en met 31 mei 2008 te zien.

Waarom de naam 'VRACHT84NL'? 84 procent van de NS-treinen rijdt op tijd. Dat is wél een grappig toeval, maar niet de reden waarom het Spoorwegmuseum de nieuwe tentoonstelling 'VRACHT84NL' heeft genoemd. Vroeger gebruikte men in het vrachtverkeer namelijk codes om bestemmingen aan te duiden. De code voor Nederland was 84. De tentoonstelling in Het Spoorwegmuseum laat bezoekers de honderdvijftig jarige geschiedenis van het goederenvervoer zelf meemaken. “VRACHT84NL is leuk voor alle leeftijden”, benadrukt Roos Franssen van Het Spoorwegmuseum.

Waar blijft die trein?

“Elke bezoeker krijgt bij binnenkomst een vrachtbrief. Bij vijf stempelstops is informatie te vinden over post, leger, auto, stukgoed en vee. Bij elke stop krijgen ze een stempel en afleverinstructies. Zo wacht de boerin op haar koeien en heeft de postbode nog steeds zijn zak met brieven niet. En waar blijven de grondstoffen voor al die verschillende fabrieken nu? Heeft je trein soms vertraging opgelopen of is er iets anders aan de hand? Luister goed naar de afleverinstructies, zodat je al deze spullen toch nog op tijd en veilig af kan leveren. Door zelf te laden, te lossen, een vrachtspel te spelen en post te sorteren, ontdek je dat er heel wat moet gebeuren om de vracht ongeschonden naar de goede plek te brengen. Heb je alles netjes afgeleverd en de geheime code ontrafeld, dan maak je op de website van Het Spoorwegmuseum kans op leuke prijzen.”

Wereldreis

“Naast deze 'vrachtroute' is er een multimediale ruimte waarin grote ijzeren containers staan”, legt Franssen uit. In de multimediale ruimte worden bezoekers meegenomen op een wereldreis waarin ze per boot, vrachtwagen en per trein langs alle werelddelen gaan. Heel interessant is ook het grote projectiescherm waarop goed te zien is welke weg een product aflegt voor het bij de klant is. In het museum staan vijftien historische en moderne goederenwagons, waarmee vrachten werden en worden vervoerd. “Zelfs een oude Centuriontank en een autolaadwagon ontbreken niet.” Op de autolaadwagon staan schitterende auto's uit de jaren vijftig en zestig, zoals de Mercedes Ponoon, Renault Dauphine, Citroën Ami 6 Berline en Opel Kapitän. Heel bijzonder is ook de gerestaureerde motorpostwagen met twaalf doeken van de schilder Herman Heyenbrock. Zijn schilderijen hebben vaak een industrieel thema.

Nieuwe locomotief

Tijdens de opening op dinsdag 9 oktober, werd de 'BR 189' voor het eerst geïntroduceerd. Deze splinternieuwe locomotief van Railion zal vanaf december op de Betuweroute rijden. De 'loc' is bijzonder omdat hij aansluit op de verschillende Europese beveiligingssystemen en stroomsoorten en bovendien erg milieuvriendelijk is. Het publiek was bij de opening erg enthousiast. Het museum verwacht dan ook dat de tentoonstelling als een trein zal lopen. Bezoek .

Kijk ook bij...

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2007-10-10 13:13:34 - 2499