Beoordelingen Museum Sjoel Elburg

Filter op gezelschap:

Review

88
Bezocht: februari
Geschreven: 13 maart 2009

Buiten staand dacht ik zo klaar te zijn met de bezichtiging. Maar zoals zo vaak gaat de kwaliteit ook hier weer duidelijk boven kwantiteit. Een mooie, duidelijke film als inleiding die je voorbereidt en in een sfeer van respect brengt. In het zaalgedeelte maak je kennis met de "rituelen" die binnen het Joodse geloof thuis horen. Ik bekijk hem twee keer. Je wilt dit onthouden. Het krijgt een menselijke maat door gesprekjes te volgen die door beeld en geluid bij je komen. De ervaringen van deze mensen zijn sober maar indringend. De Tweede Wereldoorlog speelt natuurlijk een rol. De voorwerpen in de vitrines zijn niet alleen de dingen die je ziet, maar je voelt de mens en het aangedane leed erachter. Het is een kleine ruimte maar als ik vertrek is het zomaar twee uur later. Ik moet helemaal even omschakelen als ik weer buiten sta. Ik ga nog even langs de Joodse begraafplaats.

Prijs/kwaliteit
Personeel
Service
Hygiëne
Omgeving
Sien Schmidt

Review

10
Bezocht: zomer najaar
Geschreven: 7 oktober 2008

Een museum waar je kunt luisteren!! Luisteren naar verhalen van tijdgenoten, mensen die met elkaar geleefd hebben. Persoonlijke geschiedenissen, treffend,ontroerend,dichtbij,concreet. Ook de voorwerpen zijn aanwezig in de Sjoel,maar de uitleg erbij is heel bijzonder. En zo is er nog veel meer te vertellen,wat er te zien en doen is. Neem er maar rustig de tijd voor. Met een groep kunt u ook een stadswandeling langs monumenten en verhalen van joods Elburg doen waarin de gids je rondleidt door het prachtige oude museumstadje. En ik denk dat het ook best interresant is voor verenigingen of studenten/scholieren. Echt een aanrader!

Prijs/kwaliteit
Personeel
Service
Hygiëne
Omgeving
familie niemeyer en co

Review

10
Bezocht: 7 juni 2008
Geschreven: 6 juni 2008

Zeer de moeite waard!

Prijs/kwaliteit
Personeel
Service
Hygiëne
Omgeving
de vries