Deze zomer staat de hedendaagse beeldhouwkunst uit Vlaanderen centraal. De tentoonstelling wordt een visueel spektakel, met werk van gevestigde én jonge, opkomende Vlaamse kunstenaars. Aanleiding voor dit thema is de viering van 20 jaar culturele samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen in 2015, hiermee is de tentoonstelling onderdeel van de manifestatie BesteBuren, een project met talrijke culturele initiatieven tussen Nederland en Vlaanderen. De nieuwe zomertentoonstelling van museum Beelden aan Zee wordt samengesteld door de bekende Vlaamse curator Stef van Bellingen, artistiek directeur van WARP, kunstenplatform voor hedendaagse kunst, Vlaanderen, in samenwerking met museum Beelden aan Zee.

De vijfendertig deelnemende kunstenaars bedienen zich van verschillende thema’s. Waar sommigen de grenzen van sculptuur opzoeken door elementen van theater en performance te gebruiken, houden anderen zich juist bezig met de menselijke conditie. In deze, wellicht meer ambachtelijke kant van de Vlaamse beeldhouwkunst keert de mensfiguur meermaals terug, waarbij hij gevoelens van angst, vertwijfeling en onzekerheid zichtbaar maakt.

Andere kunstenaars zoeken juist naar een meer zintuiglijke ervaring van sculptuur. Een eenpersoons-gevangenis die een minuut op slot gaat, zorgt voor een fysieke ervaring. Zo ook een doorzichtig plastic waarin de bezoeker een sculpturale houding aanneemt die beklijft door een vacuüm, de persoon ‘hangt’ in de sculptuur en ademt door een plastic buisje.

Analoog het Belgische surrealisme, spelen kunstenaars en curatoren op deze tentoonstelling met schaal. Op het Lange Voorhout in Den Haag wordt beeldhouwkunst op monumentaal formaat getoond, in museum Beelden aan Zee wordt de menselijke maat aangehouden, en in de laatste zaal worden zelfs tientallen schaalmodellen en miniaturen getoond.