De kracht van beeldtaal

Museum voor Communicatie in Den Haag |  deel via WhatsApp | Redactioneel door

Museum voor Communicatie opent de ogen van bezoekers

23 oktober 2007 Den Haag, Zuid-Holland Advertenties op reclame en televisie zijn er speciaal voor gemaakt om de kijker te verleiden. Ook de advertenties op internet, bijvoorbeeld op deze website, zijn zó gemaakt, dat ze de aandacht van de bezoeker moeten trekken. In het Museum voor Communicatie in Den Haag is vanaf 12 oktober de tentoonstelling 'Eye Opener – de kracht van beeldtaal' te zien. De tentoonstelling laat zien hoe grafisch ontwerpers wereldwijd communiceren met een taal die wel allemaal kennen: beeldtaal. De tentoonstelling is tot eind 2008 te zien.

Dat dit verleiden verder gaat dan een mooi fotomodel of een slimme leus, wordt al snel duidelijk op de tentoonstelling. Logo’s, iconen, pictogrammen en foto’s worden door reclamemakers ingezet om mensen te verleiden, te informeren of over te halen iets te doen.

Creatief

Op de tentoonstelling zijn veel verschillende voorbeelden te zien van grote adverteerders zoals Diesel en Benetton. Er zijn tientallen posters en de bezoekers kunnen de grafische elementen (zoals logo’s en lettertypen) van al die verschillende posters combineren om zelf een poster te maken. “Als je hier eventjes rondloopt wordt je meteen al geprikkeld en van al die verschillende stijlen krijg je heel erg de drang om zelf iets creatiefs te maken”, zegt Fanny Evers van het Museum voor Communicatie. De tentoonstelling trekt veel vakmensen en studenten van kunstopleidingen, maar ook veel ‘gewone’ geïnteresseerden. “De tentoonstelling is voor iedereen leuk, want we hebben allemaal dagelijks te maken met beeldtaal."

Mooier maken

Heel leuk op de tentoonstelling is de ‘Photoshop Quiz’. Bezoekers krijgen dan een foto uit een advertentie onder ogen en moeten zeggen of ze denken dat de foto digitaal is bewerkt of niet. Vervolgens krijgen ze dan het resultaat te zien. Onrealistisch mooie vrouwen uit advertenties blijken dan bijvoorbeeld slechts ‘gewoon’ mooie vrouwen. "Er wordt ook meteen gediscussieerd over de vraag of het verantwoord is om mensen op zo'n manier mooier te maken", zegt Evers. De tentoonstelling is heel leuk voor iedereen die geïnteresseerd is in de wereld van reclamecampagnes en de psychologie daarachter. Eigenlijk is 'Eye Opener' voor iedereen leuk om te zien, want iedereen komt de hele dag door in aanraking met beeldtaal. We zijn er zo aan gewend, dat we er vrijwel nooit bij stil staan. De tentoonstelling is daarom letterlijk een ‘Eye Opener’.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2007-10-23 21:29:52 - 3963