Nieuwe lijken uit de kast

Kosten 'La Grande Dame' lopen nog steeds op

Nieuws door

archief oud artikel 11 augustus 2009 Rotterdam, Zuid-Holland Oorspronkelijk zou de verbouwing van ss Rotterdam twintig miljoen euro gaan kosten. Het bedrag om het schip op te knappen valt nu al veel hoger uit. Het project overstijgt met gemak de 210 miljoen euro.

Directeur Onno van den Brink van de Rederij geeft in het AD toe dat er nog steeds "nieuwe lijken uit de kast kunnen komen". Wie stopt deze lekkende kraan? Lopen de kosten nog hoger op? "We kunnen dat helaas niet uitsluiten", legt Van den Brink uit. "We zijn al heel ver, maar nog niet aan het einde. Wel hopen we binnenkort met een afgerond verhaal te komen."

Het hotel, restaurant en congresruimte in één wordt nu eind dit jaar geopend. Van Wevering: "ss Rotterdam is een trekpleister, waardoor er honderdduizenden mensen naar de wijk Katendrecht komen. Wat we nu willen is openheid."

Hoofdpijnproject

Veel oude Rotterdammers hebben ooit aan boord of aan de bouw van het cruiseschip gewerkt. De reacties waren daarom erg enthousiast toen de Rotterdamse woningbouwvereniging Woonbron in 2005 besloot om het stoomschip te kopen voor het symbolische bedrag van twee miljoen euro.

Na de aankoop volgde een zware kater voor Woonbron. De vereniging legde twintig tot 24 miljoen euro opzij voor de renovatie, maar vorig jaar kostte het project al 175 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Martin Kromwijk van Woonbron noemde de ss Rotterdam een 'hoofdpijnproject.' Hij had de complexiteit van de renovatie volledig onderschat.

De ss Rotterdam werd gedoopt door koningin Juliana op 13 september 1958. In 1959 vond de eerste proefvaart plaats. In de eerste tien jaar pendelde het cruiseschip voornamelijk tussen Rotterdam en New York, maar ook plaatsen als Taiwan, Honkong en Yokohama werden aangedaan. Door het toenemende vliegverkeer stopte het pendelvervoer in 1968 en richtte de ss zich vooral op cruises. In de winter reisde het schip af naar het Caraibisch gebied en in de zomer werd Alaska bezocht. Eind 2000 ging het stoomschip met pensioen. Bedrijvendokter Joep van den Nieuwenhuyzen nam het schip onder zijn hoede met als doel er een drijvend hotel, restaurant en congrescentrum van te maken. Woonbron nam in 2005 het stokje van hem over.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2009-08-11 09:26:28 - 558

Dit past bij 'Nieuwe lijken uit de kast'

1 reactie