Rover: 'Treinreizigers slecht geholpen'

Brand op Utrecht Centraal |  deel via WhatsApp | Nieuws door

Nieuwe imagoschade voor OV door #treinstoring

22 november 2010 Toerisme Utrecht, Utrecht Rover vindt dat NS en ProRail sterk te kort geschoten zijn in de communicatie en dienstverlening aan gestrande reizigers op Utrecht Centraal. Volgens de reizigersorganisatie loopt het openbaar vervoer na de treinstoring opnieuw imagoschade op.

"Er werd omgeroepen dat reizigers zelf maar voor alternatief vervoer moesten zorgen", aldus Rover op zijn website. "Informatie werd vrijwel niet of zelfs foutief gegeven."

Treinverkeer ontregeld

Vrijdagmiddag raakte het treinverkeer rond Utrecht volledig ontregeld door een brand bij het verkeersleidingscentrum. Duizenden treinreizigers moesten op eigen gelegenheid naar huis. Veel mensen waren gedwongen op veldbedden te slapen.

Rover heeft grote vragen bij het OCCR, het nieuwe zenuwcentrum voor het spoor, dat als back-up moet functioneren bij storingen. Kosten van het OCCR waren 16 miljoen euro. Dat de brand tot complete treinuitval leidde, bewijst volgens Rover dat het nieuwe centrum niets heeft opgeleverd.

ProRail pareert de kritiek van Rover: "Bij een vergelijkbare storing in 2005 op station Utrecht stond binnen korte tijd het treinverkeer in vrijwel het hele land stil. Het nieuwe coördinatiecentrum heeft dit scenario voorkomen door het treinverkeer vanuit een centraal punt aan te sturen."

Kijk ook bij...

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2010-11-22 08:27:35 - 230