Zet koers naar de cockpit

Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome | Reportage door

Een tour door de luchtvaartgeschiedenis in Aviodrome

21 oktober 2017 Geschiedenis Lelystad, Flevoland Om de hoek breidt Lelystad Airport haar landingsbanen uit voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 747 en de Airbus. Maar in Aviodrome hebben ze al lang zo’n bakbeest. In het buitengedeelte van het themapark staat de Jumbo Jet na 98 miljoen kilometer permanent aan de grond. Kijk binnen, gluur in de cockpit of maak een rondje door de luchtvaartgeschiedenis met meer dan 100 vliegtuigen!

Foto 1. In stijl de Boeing 747 Jumbo Jet verlaten. Foto: DagjeWeg.NL

Het moet best fris geweest zijn, op dat eerste gemotoriseerde vliegtuig van de gebroeders Wright. Ze maakten de eerste gemotoriseerde vlucht in Nederland en wisten 3,5 minuut in de lucht te blijven. Als we het toestel zien, krijgen we spontaan de bibbers. Hoe kregen mensen het in hun hoofd om te willen vliegen in zo'n open, onbeschermd bouwsel? Wie durft het risico te nemen? Als het aan ons, verwende vakantiegangers, had gelegen was er geen mens ooit de lucht in gegaan. Gelukkig waren daar de dappere mannen - en vrouwen - die door proberen en innoveren steeds een stapje verder gingen. Aan de hand van heel veel toestellen en interessante weetjes geeft Aviodrome een mooie reconstructie van de geschiedenis.

Onderweg zonder toilet

Na die eerste luttele minuutjes hoog in de lucht ging de ontwikkeling verder, veel verder. De eerste gefortuneerde gasten vlogen mee in een passagiersvliegtuig, die toen de trein op de grond amper wist bij te houden. "De piloot van de KLM kreeg de instructie om boven de trein te blijven rijden, zodat de passagiers de trein niet konden zien", vertelt onze rondleider. Ze zouden zich behoorlijk bekocht voelen; een treinkaartje was een stuk goedkoper. Qua comfort waren de eerste passagiersvliegtuigen ook nog niet zo ver: aan boord had je geen toilet. "Passagiers kregen een brief van de KLM met het verzoek om op de dag van de vlucht geen stoelgangbevorderende etenswaren te nuttigen", weet de gids. Met deze maatregelen moest iedereen het 1,5 uur in de lucht vol weten te houden.

In 55 dagen naar Indonesië

Steeds langer en steeds verder vloog de mens. Maar dat ging niet altijd zoals vooraf bedacht. Voor de eerste vlucht van Nederland naar Indonesië in 1924 was vooraf zo’n 15 dagen berekend. Uiteindelijk wist het vliegtuig, de Fokker VII, pas na 55 dagen Batavia te bereiken, na een noodlanding in Bulgarije en reparatie aan de motor. Al met al een heel avontuur, waar we ons nu niets meer bij voor kunnen stellen. We vinden een vlucht van meer dan 10 uur al lang! In Aviodrome kom je erachter hoe de eerste passagiersvliegtuigen eruit zagen en hoe vliegen steeds sneller ging. In 1933 zette het postvliegtuig de Pelikaan een nieuw record neer: in vier dagen vloog het toestel de kerstpost van dat jaar in vier dagen van Schiphol naar Batavia!

Luchtvaart in de Tweede Wereldoorlog

In het Aviodrome is veel aandacht voor de wereldoorlogen, die zorgden voor een versnelling van de luchtvaarttechniek. In de Eerste Wereldoorlog bestelden de Duitsers de Fokker DR-I, een jachtvliegtuig gebouwd door de Nederlandse Anthony Fokker. Deze Nederlander maakte een ingenieus systeem waardoor de piloot zijn mitrailleur kon afvuren tussen de draaiende propellerbladen door. Van dezelfde maker was de Fokker C.V-D waarmee de Nederlanders in mei 1940 de Duitse invallers moesten bestrijden. Het was niet genoeg, maar deze oude Fokkers wisten verrassend veel Duitse Junkers - transportvliegtuigen - neer te halen. Hierdoor kon de geplande invasie van Engeland in augustus niet doorgaan. Zowel de Junker, als de Fokker C.V-D zie je in Aviodrome.

Verder en verder, naar de ruimte!

Wat wij vooraf niet wisten, is dat Aviodrome ook het Nationaal Ruimtevaart Museum huisvest. Altijd al willen weten hoeveel je weegt op de maan? Ga dan hier op de weegschaal staan en kom er meteen achter hoeveel je weegt op Mars of Jupiter. Ook bij deze expositie binnen Aviodrome groeit onze bewondering voor de dappere pioniers die de weg naar het grote onbekende durven af te leggen. In de tentoonstelling zie je twee astronauten in een raket zitten, benauwd en dicht op elkaar, klaar voor lancering. Daarnaast zijn er diverse modellen van bijvoorbeeld het ruimstation ISS en de maanlanding.

Met kinderen naar Aviodrome

Volwassenen zijn in Aviodrome uren zoet met alle informatie die in de expositie op je af komt. Maar ook kinderen kijken hun ogen uit in dit themapark. Vliegtuigen zijn altijd indrukwekkend om te zien en hoe leuk is het als je ook in een echt vliegtuig mag kijken? In de vluchtsimulator is het net alsof je echt vliegt! Daarnaast is er een kleine speelruimte binnen en speeltuin - in vliegtuigthema - buiten. Iedere dag vlieg je in het 4D-filmtheater 'echt' door de lucht, inclusief wind en regendruppels. Spannend is de film Skymania, over Thomas en Elsa die op avontuur gaan in de lucht!

Dit moet je zien in Aviodrome

  • Het stationsgebouw van Schiphol in 1928, wat gebouwd werd voor de Olympische Spelen in Amsterdam. Het originele gebouw werd in 1940 gebombardeerd en verwoest, een replica is te zien in Aviodrome.
  • Natuurlijk moet je de Boeing 747 Jumbo Jet die buiten staat even van binnen bekijken. Dé kans om in de cockpit van deze Jumbo Jet te kijken en in de eerste klas plaats te nemen.
  • Bekijk ook de Douglas DC-2 (Uiver), geheel identiek aan de originele Uiver, die in december 1934 tijdens de eerste vlucht naar Nederlands-Indië verongelukte. Het toestel in Aviodrome is nog steeds in staat om te vliegen!
Foto 2. De eerste gemotoriseerde vlucht: de Wright Flyer. Foto: Libéma / Aviodrome
Foto 3. Met de Fokker Spin vloog Anthony Fokker in 1911 rond de Sint Bavokerk in Haarlem. Foto: DagjeWeg.NL
Foto 4. De Fokker DR-I, een jachtvliegtuig gebouwd door de Nederlandse Anthony Fokker. Foto: DagjeWeg.NL
Zet een vliegtuigmotor in beweging! Foto: DagjeWeg.NL
Van de eerste vlucht tot een landing op de maan. Foto: DagjeWeg.NL
Laatst gewijzigd: 2017-10-23 14:29:50 · Gepubliceerd: 2017-10-19 11:23:28 - 1495