1

Hier aan de kust

Bezoekersinformatie Panorama Mesdag Redactioneel door

archief oud artikel 6 februari 2007 Den Haag, Zuid-Holland De eindeloze zee, woeste golven en bijzondere luchten maken van de kust een prachtig schouwspel. De reizende kunstenaars van de 19e eeuw legden het strand, de haven en zee graag vast in hun schilderijen. De tentoonstelling 'Aan vreemde en aan vertrouwde kust' in Panorama Mesdag toont kunstwerken met dit onderwerp. Tot 25 maart 2007 is de expositie te bezoeken in het museum in Den Haag.

Land en zee

Veel kunstenaars vertrokken naar vreemde en verre landen om een opdracht uit te voeren, een bestaan op te bouwen of op zoek te gaan naar kennis en inspiratie. Tot in de 18e eeuw hadden stad- en dorpsgezichten de voorkeur om de indrukken in vast te leggen. In de loop der tijd verschoof de belangstelling ook naar de natuur. "Kusten werden bij uitstek een geliefd thema: de onmetelijke zee, het geweld van wind en golven, de bijzondere luchten en het steeds wisselende licht inspireerden de kunstenaars," volgens de organisatie. In de 19e eeuw reisden kunstenaars meer en meer. Ze vertrokken naar vreemde landen om een opdracht uit te voeren, een bestaan op te bouwen of op zoek te gaan naar kennis en inspiratie. Symbolen van avontuur en onzekerheid als visserschepen spraken daarom de schilders aan.

Eén groot schilderij

De tentoonstelling bevat werken uit de periode van 1840-1940 van kunstenaars als Seymour Haden, Johan Jongkind, Mortimer Menpes, Joseph Pennell, Hendrik Willem Mesdag, William Turner en James Whistler. Allen legden de kust vast, ver weg of dichtbaar. Een geliefd reisdoel waren 'klassieke' landen als Italië en Griekenland, maar ook Nederland trok vele bezoekers. Werken op papier van Amerikaanse, Engelse, Franse en Nederlandse kunstenaars vormen samen de tentoonstellingscollectie in het 'grootste schilderij van Nederland', Panorma Mesdag.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 6 februari 2007 - 1761