Stedenspel populair: 20.000 exemplaren verkocht

Meeste mensen kopen Amsterdamse variant

Bestel het Stedenspel Nieuws door

archief oud artikel 29 augustus 2007 Amsterdam, Noord-Holland De spellen over Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Schiedam blijken populair. Ruim een half jaar na de introductie zijn ruim 20.000 exemplaren van het Stedenspel verkocht. “Iets meer over je stad kom je altijd te weten. Dat spreekt blijkbaar meer mensen aan.”

Als zoete broodjes gaan de vijf edities van het Stedenspel over de toonbank: in een half jaar tijd werden al meer dan 20.000 exemplaren verkocht. Half september loopt de zesde druk van de pers. De verkoop van het spel loopt beter dan verwacht, zegt Jasper Baggerman van spellenuitgever Quiz & Co. De meeste verkochte editie is die van hoofdstad Amsterdam. “Maar relatief, afgezet tegen het aantal inwoners van de stad, doet het Utrecht-spel hier zeker niet voor onder.

Bestel het Stedenspel

Toegankelijk

Dat het spel, met varianten van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Schiedam, zo goed verkocht wordt, ligt aan het feit dat spelers graag wat te weten komen over een stad. Via vraag en antwoord testen ze onderling wie het meest weet van zijn of haar stad. Baggerman, die het spel zelf ontworp, wil met het spel de geschiedenis, geografische feiten en andere wetenswaardigheden van steden toegankelijk voor een groot publiek. “Anders dan in een boek kun je in spelvorm deze informatie eenvoudig delen met elkaar en dat maakt het zo leuk. Of je nu wint of niet. Iets meer over je stad kom je altijd te weten. Dat spreekt blijkbaar meer mensen aan.”

Free publicity

Volgens Baggerman is de populariteit van het Stedenspel bijzonder. Spellen hebben volgens hem tijd nodig om bekend te worden onder het grote publiek. “Dit type producten leent zich niet voor grote reclame-campagnes en moet het hebben van mond-tot-mond-reclame en free publicity. Dat gaat stapje voor stapje. Als al in een eerste jaar 20.000 exemplaren van een spellenserie worden verkocht is de eerste stap wel een hele aardige geweest. Vol verwachting kijken we uit naar de komende jaren.”

Gemeenten zien spel als goede stadspromotie

Niet alleen onder kopers is het spel populair, ook gemeenten zien graag een variant van hun stad op de markt komen. Ze zien het als een uitstekende manier om hun stad te promoten. “Hoe meer inwoners weten over hun stad, bijvoorbeeld over de geschiedenis, des te meer zijn zij in staat naar buiten toe een ambassadeursfunctie te vervullen. Met een laagdrempelig spelletje is deze informatie snel verspreid op een positieve manier onder een breed publiek. Bovendien geeft het spelletje een mooi gebalanceerd beeld over de verschillende aspecten van de stad”, licht Baggerman toe. Als voorbeeld noemt hij Rotterdam. Niet alleen wordt de stad als havenstad belicht, ook het uitgaansleven, de musea, de geschiedenis, de evenementen en bekende Rotterdammers komen aan bod. Komend jaar worden er nog minimaal drie nieuwe edities verwacht. Welke steden dat zijn, wil Baggerman liever niet kwijt. “Op dit moment wordt zowel met verschillende steden als met provincies gesproken. Het is nog te vroeg om te zeggen wat hier uit zal komen. De titel van de eerste nieuwe editie in oktober wordt op 5 oktober uit de doeken gedaan.”

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 29 augustus 2007 - 1547