Modegrillen

 deel via WhatsApp | Redactioneel door

Reizende geschiedenistentoonstelling 'Oh wat ben je mooi!'

30 januari 2008 Breda, Noord-Brabant Het bijzondere kapsel van Geert Wilders was ooit mooi en modieus. Ons modebeeld en het schoonheidsideaal verandert namelijk voortdurend. De reizende tentoonstelling 'Oh wat ben je mooi!' laat mensen dat op een luchtige manier zien. Je hoeft er niet eens voor naar het museum, want de gratis tentoonstelling zal in twaalf winkelcentra in grote Nederlandse steden te zien zijn.

De tentoonstelling is gemaakt door Anno, een promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis. Anno wil geschiedenis toegankelijk maken voor een breed publiek. Het promotiebureau organiseert bijvoorbeeld ook de week van de geschiedenis. "Dit keer hebben we gekozen voor een actueel thema", zegt Marly Strik van Anno. Mode en schoonheid is nu actueel, maar was dat een paar eeuwen geleden ook al. Dat is precies waar Oh wat ben je mooi! over gaat. "We proberen dit historisch besef aan zoveel mogelijk mensen – jong én oud – bij te brengen."

Winkelcentra

Dat historisch besef wordt niet, zoals gebruikelijk, in een musea bijgebracht, maar in een winkelcentrum. Anno laat de tentoonstelling vanaf februari 2008 in twaalf grote steden van Nederland zien. De reizende tentoonstelling zal in iedere stad een maand te zien zijn en een poosje later weer in een andere stad opduiken om het winkelend publiek met geschiedenis te verrassen. Oh wat ben je mooi! is van 8 februari tot en met 8 maart te zien in winkelcentrum de Barones in Breda. Later dit jaar zal de tentoonstelling te zien zijn in Eindhoven (28 maart tot 26 april), Rotterdam en Utrecht. Marly Strik verwacht de tentoonstelling een groot succes wordt. "We verwachten dat er in ieder geval meer dan honderdduizend mensen de tentoonstelling zien."

Het perfecte lijf

Vijf 'paviljoens' laten de bezoekers nadenken over schoonheid en de geschiedenis van schoonheidsidealen. "Die paviljoens zijn een soort mini-tentoonstellingen", legt Marly Strik uit. In die tentoonstellingen kunnen bezoekers zelf van alles doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld stemmen op hun favoriete stijliconen uit de geschiedenis, zelf een andere huidstint proberen of vragen over schoonheid beantwoorden. Er worden vijf thema's behandeld:

  • Haar. Kale koppen, Lodewijk XIV, hippies en hoofddoeken. De verschillende haartrends door de eeuwen heen komen voorbij.
  • History's next topmodel. Vroeger vielen alle vrouwen als een blok voor Tom Selleck. Is dat nog zo? Bij dit paviljoen kunnen bezoekers stemmen op vijf vrouwelijke en vijf mannelijke stijliconen.
  • Musthaves. Schoudervulling, knalrode lipstick, een vlooienbontje of een vlinderbril... ontdek de musthaves van onze ouders en grootouders.
  • Het perfecte lijf. Vroeger hadden we het heel trots over 'een lijf met Hollands glorie', terwijl we tegenwoordig vrouwen al gauw mollig noemen.
  • Taboe. Het laatste paviljoen gaat over taboes. Je buurmeisje heeft een tatoeage en je moeder siliconenborsten. Welke schoonheidsidealen zijn nog echt taboe?

De Franse dichter Serge Gainsburg (1928-1991) sprak eens de historische woorden: "Lelijkheid is superieur aan schoonheid omdat het blijft duren." En zo is het blijkbaar ook. Ons lichaam verandert niet alleen, maar het schoonheidsideaal ook.

Zodra bekend is waar en wanneer de reizende tentoonstelling voorbijkomt, is dat te lezen op DagjeWeg.NL. Op ohwatbenjemooi.nl staat meer informatie over de tentoonstelling.

Kijk ook bij...

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 2008-01-29 14:06:58 - 1991