Gevangenisdrama in Amsterdams operahuis

De Nederlandse Opera voert enige opera van Beethoven op

Recensie door

archief oud artikel 9 december 2010 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland De Nederlandse Opera sluit het jaar af met een reeks voorstellingen van Fidelio, de enige opera van Ludwig van Beethoven. Bepaald geen knus decemberverhaal: het is een gevangenisdrama over haat en onderdrukking. Maar het orkest speelt subliem en de decors zijn spectaculair. Bovendien overwint het goede. Toch nog iets van een kerstgedachte...

Vermomd als man

Beethoven deed erg lang over het schrijven van zijn opera Fidelio (zo'n tien jaar) en schreef daarna ook nooit meer een andere. Dat zegt gelukkig niets over de kwaliteit van het werk: het zit vol prachtige solo's, imposante koorstukken en briljante orkestpassages.

In de opera vermomt Leonore zich als een man (Fidelio genaamd) om te infiltreren in de gevangenis waar ze denkt dat haar echtgenoot, Don Florestan, zit opgesloten. Ze vindt hem uiteindelijk in de onleefbare kerker van het gebouw en weet hem te bevrijden. Het verhaal staat symbool voor de overwinning van liefde en vrijheid over haat en onderdrukking.

Fidelio is tot en met 27 december nog zes keer te zien in Het Muziektheater in Amsterdam. Zie voor meer informatie de website van De Nederlandse Opera.

Grote muren

De productie van De Nederlandse Opera uit Amsterdam dateert uit 2003 en is gemaakt door de Canadese regisseur Robert Carsen. Hij gebruikt indrukwekkend grote muren om het afgesloten, depressieve gevoel van een gevangenis op te roepen. Dat lukt hem mijns inziens erg goed. Ook sterk vind ik de verhalende, bijna filmische manier waarop hij de opera presenteert. Er valt wat dat betreft genoeg te zien.

Topniveau

Wat het orkest betreft is het smullen geblazen. Marc Albrecht dirigeert het Nederlands Kamerorkest de heel avond subliem, waardoor je van de ene spannende passage in de andere belandt.

Het koor presteert eveneens op topniveau. Verder staan er enkele uitstekende solisten op het toneel, al denk ik dat zij in hun spel en zang hun onderlinge relaties wel wat geloofwaardiger neer hadden kunnen zetten.

Veel maakt het niet uit: er is genoeg muzikale kwaliteit en genoeg voer voor je ogen om een avondje te kunnen genieten. Ondanks het zware onderwerp.

Deze recensie is geschreven door de redactie van Place de l’Opera. Voor een uitgebreidere recensie, de complete opera-agenda en andere artikelen uit de operawereld, zie www.operamagazine.nl.

Laatst gewijzigd: 2022-12-24 16:43:23 · Gepubliceerd: 9 december 2010 - 272

Dit past bij 'Gevangenisdrama in Amsterdams operahuis'

1 reactie