1

Dure horeca schrikt klanten af

Prijsdaling minder effect dan prijsstijging #horeca

Restaurants Nieuws door

archief oud artikel 5 augustus 2011 Toerisme De horecaondernemers hebben te maken met lastige klanten. Daalt de prijs, dan reageren ze stoïcijns en verhogen hun consumptie niet of nauwelijks. Maar stijgt de prijs? Dan blijven ze vaker thuis. Dit concludeert het economisch bureau van ING na onderzoek naar de prijzen in de horeca.

Het economisch bureau van ING keek naar de reacties van consumenten op prijsveranderingen in de horeca. Wat blijkt? Prijsdalingen gaan aan de gasten voorbij, maar prijsstijgingen zorgen voor tumult. Zouden de prijzen in restaurants met tien procent dalen, dan komt een kwart van de ondervraagden vaker een avondje uit. Stijgen de prijzen? Dan gaat ruim de helft (54 procent) minder vaak uit eten. Een deel van de consumenten kiest ervoor om wel uit eten te gaan, maar dan een minder luxe menu te kiezen.

Café

Ook cafébezoekers zijn gevoelig voor prijsstijgingen. Van de ondervraagden past 77 procent de uitgaven aan als de prijzen stijgen. Een kwart blijft zelfs vaker thuis om de verhoogde prijzen te omzeilen.

Hotels

Voor hoteleigenaren heeft het economisch bureau van ING nog het beste nieuws. De meeste hotelgasten accepteren een prijsstijging. Dit komt omdat ze niet zo vaak een hotel boeken, en omdat de extra euro's niet echt opvallen binnen het totale vakantiebudget.

Lees het complete onderzoek van ING.

Vind overal de beste hotels met DagjeWeg.NL. Boek een hotel!

Laatst gewijzigd: 2011-08-05 10:47:36 · Gepubliceerd: 5 augustus 2011 - 69