1

Meesterpianist Enrico Pieranunzi komt naar Nederland

Tickets voor het concert van Enrico Pieranunzi in de Edesche Concertzaal. Interview door

archief oud artikel 6 maart 2014 Cultuur Ede, Gelderland Met meer dan zeventig cd's, honderden eigen composities en talloze onderscheidingen is de Italiaanse pianist Enrico Pieranunzi beslist een grootheid in zijn vak. Kenmerkend voor zijn carrière is dat hij altijd 'in touch' is gebleven met klassieke muziek en jazz. Dat blijft hem, ook nu hij de 60 gepasseerd is, voortstuwen.

Enrico Pieranunzi is een geboren Romein. Hij kwam in 1949 in de Italiaanse hoofdstad ter wereld en bleef er altijd wonen. “Het is mijn hoofdkwartier”, vertelt hij. “Al gebruik ik mijn huis soms bijna als hotel.” Pieranunzi reist veel. Driekwart van zijn concerten zijn buiten Italië. Hij is vaak in New York – overweegt zelfs om daar nog eens naartoe te verhuizen – maar komt de laatste jaren ook steeds vaker in Nederland. Hij maakte er opnames bij het Nederlandse label Challenge Records International en werkt sinds enige tijd samen met contrabassist Jasper Somsen, met wie hij ook in Ede zal optreden. Bestel kaarten voor het concert op zondag 30 maart 2014.

Vaak in Nederland

Pieranunzi leerde Somsen kennen toen de bassist nog studeerde. Een tijd later nam Somsen een album op met muziek van Pieranunzi's hand. Zo kwamen ze weer in contact en sinds kort treden ze op als duo. “Hij is een geweldige musicus en dankzij hem ben ik de laatste tijd vaak in Nederland.”

Klassiek en jazz gelijk op

Pieranunzi geeft zeventig tot tachtig concerten per jaar, in vele verschillende landen. Maar het reizen is hij nog niet zat. “Dat komt ook omdat mijn verhaal wat anders dan anders is”, zegt hij. “Ik heb eerst ruim twintig jaar pianoles gegeven aan het conservatorium en ben pas toen ik 50 of 55 jaar was veel gaan reizen. Bovendien: ik houd ervan om goede musici te ontmoeten en dan moet je toch echt reizen.”
De Italiaan geeft zowel klassieke concerten als jazzconcerten. Die twee genres heeft hij altijd in de vingers gehad, haast vanaf het moment dat hij voor het eerst een piano aanraakte. Dat was toen hij een jaar of vijf was. “Mijn vader was jazzgitarist en kocht een piano voor me. Ik kreeg klassiek les, maar hoorde thuis altijd jazz. Die twee gingen altijd gelijk op."

Interpretatie

Pieranunzi maakte zich na zijn afstuderen van het conservatorium de 'jazztaal' geheel eigen, waarna hij als twintiger veel concerten in beide genres gaf. “Later richtte ik me vooral op jazz, maar de laatste jaren speel ik weer meer klassiek. Scarlatti, Bach, Händel... Bij mij is het niet het ene tegenover het andere. Ik houd ervan de genres dicht bij elkaar te houden. De brug tussen de twee is volgens mij interpretatie. Je bereidt de concerten weliswaar anders voor, maar in beide genres ben je uiteindelijk bezig met interpreteren.”

Invloed op jazz

Zijn klassieke achtergrond heeft ook een grote invloed op zijn jazzspel, denkt Pieranunzi. “Het beïnvloedt je klank en je manier van spelen. En de klassieke aanpak is deel geworden van mijn jazzaanpak. Zo hebben componisten als Debussy en Fauré grote invloed op mijn eigen jazzmuziek. En soms mix ik het ook door elkaar. Dan speel ik eerst Scarlatti of Bach en ga ik daar vervolgens op improviseren.”

Oceaan

Pieranunzi weet nog niet precies wat hij en Somsen in Ede zullen spelen. “Waarschijnlijk veel van mijn eigen composities en een paar standaardwerken. Maar een programma stel ik nooit vast.” Die vrijheid en het feit dat ieder concert op die manier anders is dan het vorige, is precies wat de pianist gedreven houdt. “Muziek is eindeloos. Het is als een oceaan. Dat geeft me altijd weer zin om het podium op te gaan. Altijd is het weer nieuw, altijd ontdek je nieuwe verhalen, nieuwe muziek. Zelfs als je een bestaand klassiek werk speelt, is dat het geval. Elke keer speel je het anders, want iedere keer ben je anders. Er is een enorme wereld aan nieuwe en onbekende muziek om te ontdekken. Dat is mijn persoonlijke doel. Naast natuurlijk zo goed spelen als ik kan...”

Laatst gewijzigd: 2014-04-14 13:56:38 · Gepubliceerd: 6 maart 2014 - 184