“Het ‘liedrecital’ bestond nog niet in Nederland”

Maak deze tragische liefdesgeschiedenis mee! | Interview door

Robbert Muuse en Micha van Weers: een liefdesgeschiedenis van Schubert

23 april 2014 Cultuur Ede, Gelderland 'Bariton Robbert Muuse is een fenomeen', schreef het toonaangevende tijdschrift Luister. 'Tweede troef is pianiste Micha van Weers, die een enorm kleurenpalet uit de piano tovert'. Niet alleen op het podium zijn Micha van Weers en Robbert Muuse een onweerstaanbaar duo: ook in het dagelijks leven vormt het stel een koppel. Micha: “Maar het is niet zo dat we elkaar tijdens de repetities herinneren aan de afwas die nog moet gebeuren.”

Van Weers en Muuse leren elkaar kennen op het conservatorium. Micha: “Mijn pianolerares was bevriend met zijn zanglerares. Het conservatorium van Maastricht is een echte zangschool, waardoor er altijd wel pianisten nodig waren.” “In Nederland bestond het genre ‘lied’ toen nog niet als vak”, vult Robbert aan. “Daarom gingen we samen voor specialisatie naar de Liedklas van de Musikhochschule in Stuttgart.”

Donderdag 15 mei om 20:00 uur staan bariton Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers op het podium van de Edesche Concertzaal. Wees erbij, en koop snel tickets voor Die Schöne Müllerin!

Dubbele bodem

Het tweetal ontdekte zodoende niet alleen elkaar, maar ook het samen musiceren. Een ontdekking die de rest van hun leven invult. Micha: “Wat zo leuk is, is dat het woord is toegevoegd aan de muziek. Pianist en zanger hebben een gelijkwaardige rol. De pianist moet op de hoogte zijn van de tekst. Het is een zoektocht naar hoe de componist het woord vertolkt heeft. In Die Schöne Müllerin heb je bijvoorbeeld verschillende karakters, die je met allerlei ritmische figuren tot uiting brengt. Je moet echt uitdrukking geven aan de karakters.” Robbert: “Als zanger moet je de onderliggende gedachte van de muziek, de dubbele bodem, begrijpen. In het geval van Die Schöne Müllerin zou het heel goed politiek commentaar kunnen zijn. Niemand kan het bewijzen, maar als je de historische context weet, dan is het goed te verklaren.”

Pionierskarakter

Het duo zoekt verder dan de geijkte paden, ook in het repertoire. “In het liedgenre komen altijd dezelfde beroemde stukken terug”, vertelt Robbert. “Wij zoeken naar het nieuwe en het onbekende repertoire.” “In die zin hebben we een pionierskarakter”, knikt Micha. “Niemand kende de Engelse componist Cyril Scott. Maar we hebben zelfs kopieën uit de eigen bibliotheek van Benjamin Britten. Als iemand zoals Britten en zijn partner (de zanger Peter Pears, red.) de liederen van Scott uitvoerde, dan zegt dat wel iets.” Robbert: “Wanneer we geraakt zijn door muziek, gaan we op zoek naar de geschiedenis. Zo zijn we in contact gekomen met Scotts 86-jarige zoon en zochten we in musea liederen bij elkaar.”

Beschadigde kunst

Met Scott had het duo een aantal wereldpremières. Nu is het koppel bezig met een volgend project. Robbert: “We hebben verschillende werken van Joodse componisten, waarvan vanaf de oorlog niets meer is uitgevoerd.” “Sommige stukken zijn al zestig jaar niet meer gespeeld”, vult Micha aan. “Het gaat om parels van muziek”, vervolgt Robbert. “Het is beschadigde kunst, dat we nu weer een podium kunnen bieden.”

Kijk ook bij...

Laatst gewijzigd: 2014-10-21 10:25:30 · Gepubliceerd: 2014-04-23 13:29:57 - 274