Martin Oei: toetsenist van de toekomst

Martin Oei in concert | Redactioneel door

10 juni 2014 Cultuur Ede, Gelderland Martin Oei is, ondanks zijn jonge leeftijd van 18 jaar, helemaal gewend om optredens te geven. Hoewel hij veel ouderen bij zijn concerten ziet, ziet hij ook dat de belangstelling van jongeren voor klassieke muziek toeneemt. Martin neemt zijn werk erg serieus. “Het is een geweldige kans die ik krijg, zo kan ik veel ervaring opdoen! Ik geniet van optredens, en dat merkt het publiek ook. Maar toch is het ook mijn werk, ik moet wel de controle houden.”

“Het publiek verwacht een mooi concert en dat wil ik ook bieden. Ik wil laten horen hoe complex, veelzijdig en ontroerend klassieke muziek kan zijn. Laatst speelde ik in een verzorgingstehuis samen met Daniel Wayenberg. Daar zijn mensen die dement zijn of niet meer kunnen lopen. Toch genoten ze ontzettend van de muziek. Een demente mevrouw, die zich niets meer kon herinneringen, zong mee met de muziek. Toen was ze opeens weer helder. Prachtig om mee te maken, wat muziek kan doen.”

Martin Oei in concert

Maak het zelf mee, de jonge Martin Oei in concert, zondag 29 juni 2014 om 15.00 uur in de serie BOL Concerten. Juliëtte-Constance Riebeek (12 jaar) verzorgt ook een deel van het programma. Bestel tickets voor het concert.

Wiskunde en emoties

“Op de middelbare school waar ik zat waren jongeren niet echt met klassieke muziek bezig. Maar ik merk wel dat de aandacht onder mijn leeftijdsgenoten begint te groeien. Soms denken ze nog dat klassieke muziek saai is, maar dat cliché geldt lang niet altijd meer. Er zijn ook televisieprogramma’s waarin klassieke muziek wordt toegelicht, zoals De Tiende van Tijl. En wist je dat klassieke muziek goed voor je is als je met bèta-vakken bezig bent? De muziek stimuleert je wiskundige inzicht, je emoties worden geprikkeld. Het is echt een goed idee om op de basisschool te beginnen met onderwijs in klassieke muziek. Maar ja, door al die bezuinigingen in de cultuur gebeurt dat niet meer zoveel tegenwoordig. En ik zie bij de concerten die ik geef toch vooral nog oudere mensen in het publiek.”

Nooit perfect

Toch was Martin zelf al jong met muziek bezig. Hoewel zijn familie niet bijzonder muzikaal is, nam hij op negenjarige leeftijd pianoles. “Ik vond het een overzichtelijk instrument, je ziet alle toetsen. Het beviel me goed, pianospelen.” Op zijn tiende kwam hij terecht bij zijn huidige pianodocent, de Russische Jelena Basova. Martin vertelt: “Door haar ben ik op dit niveau gekomen. Van dinsdag tot vrijdag speel ik elke ochtend op het conservatorium. Erg leuk om te doen, maar ook nodig om mijn spel bij te houden! Het lijkt mij ook wel leuk om les te geven, ik zou dan ook erg betrokken zijn bij mijn leerlingen, net als Jelena Basova. Je moet altijd blijven luisteren, naar je eigen spel en met precisie luisteren wat er goed en fout gaat. Het kan altijd beter, en perfect zal het nooit zijn.”

Eigen stijl

Hoewel Martin ook wel de Beethoven van de Betuwe wordt genoemd, is hij niet net zoals deze grootmeester bezig met componeren. “Ja, af en toe wel op het conservatorium. En door te improviseren kun je zelf wel een eigen stijl ontwikkelen. Het is ook wel goed om te doen, zo krijg je inzicht in de structuur van een muziekstuk en krijg je ook weer meer waardering voor de componist!” Overigens noemt Martin zelf Anton Rubinstein en Franz Liszt als twee voorbeelden waar hij veel inspiratie uit haalt.

Op tournee

Een ander voorbeeld is de eerder genoemde Daniel Wayenberg (1929), misschien wel Nederlands meest bekende pianogrootmeester. Met hem trekt Martin veel op, en hoewel het best lastig is om een plekje in de pianowereld te veroveren, krijgt Martin zo veel mogelijkheden om optredens te geven en op tournee te gaan. “Ik zie dat pianospelen hem vitaal houdt, het is erg knap wat hij doet. Ik hoop op die leeftijd ook nog zo te kunnen spelen!” Maar dat duurt nog een hele tijd, want Martin is nu nog maar achttien jaar. Voor de jonge pianist ligt de wereld open, maar waar hij dan over tien jaar is? Dat durft hij, bescheiden als hij is, nu nog niet te zeggen. “Ik hoop dat ik veel mensen gelukkig kan maken met mooie muziek. Of dat nu in Het Concertgebouw of in een verzorgingstehuis is, het gaat erom mensen te raken.”

Laatst gewijzigd: 2014-06-11 17:17:12 · Gepubliceerd: 2014-06-10 10:58:00 - 214