Van successen tot mislukkingen: de Nederlandse helden van Le Mans

Expositie 24 uur Le Mans in Zandvoorts Museum

Van Zandvoort naar Le Mans. Nederlandse helden in de 24 uur Nieuws door
Foto 1. Eddie Hertzberger was de eerste Nederlandse coureur die internationale successen boekte. In 1935 en 1937 reed hij op Le Mans. Hier zien we hem in 1937, met co-piloot Albert Debille (F) en zijn racewagen, een Aston Martin Speed Model. Foto: Zandvoorts Museum © Collectie familie Hertzberger.

archief oud artikel 24 augustus 2018 Geschiedenis Zandvoort, Noord-Holland Autosport en Zandvoort zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de jaren heen legden tientallen dappere Nederlandse coureurs hun levens in de waagschaal om de perfecte tijd neer te zetten. Met als ultieme uitdaging de beruchte 24 uur van Le Mans. Het Zandvoorts Museum zet met de expo Van Zandvoort naar Le Mans. Nederlandse helden in de 24 uur meer dan zeventig jaar aan racehistorie in de spotlights. Een ode aan de Nederlandse racehelden die Le Mans trotseerden - soms met succes, soms met knullige anekdotes als gevolg.

Racegeschiedenis komt tot leven in Zandvoort

De Nederlandse strijd op Le Mans begon in 1935, toen magnaat en autocoureur Eddie Hertzberger de 24 uur trotseerde. Sindsdien volgden velen en behaalden meerdere Nederlanders ereplaatsen op Le Mans. Denk aan Jan 'Jantje' Lammers die in 1988 met zijn onwaarschijnlijke overwinning geschiedenis schreef en ondanks een kapotte versnellingsbak als eerste de finish overging. Of Gijs van Lennep, die in de jaren zeventig maar liefst twee keer Le Mans won en zelfs tot juni 2010 een afstandsrecord op zijn naam had staan. Deze en andere verhalen uit ruim zeventig jaar racehistorie komen in het Zandvoorts Museum tot leven. Bewonder zeldzame foto's, filmbeelden, racepakken, medailles en 140 modelauto's. Het absolute topstuk? Gastconservator Jan Bart Broertjes: "Van Lammers hebben we een schitterende vitrine, waarin het verloop van zijn racecarrière te zien is. Hij heeft al twintig keer aan Le Mans deelgenomen dus die vitrine staat bommetjevol, met in het midden zijn helm." Andere eyecatchers in de expo zijn de gegraveerde koffiepot die de equipe Gatsonides-Hoogeveen kreeg na hun klasse-overwinning in 1950 en een kunstwerk van Gijs van Lennep door Tom Sangen.

Nederlandse missers en helden op Le Mans

Bijna alle 48 Nederlanders die tot nu toe de 24 uur trotseerden begonnen hun carrière in Nederland, op het circuit van Zandvoort. Toch was dat niet altijd garantie voor succes. Ook de mislukkingen van eigen bodem komen in de expo aan bod. Broertjes vertelt: "Bij Ernst Berg is in 1977 alles misgegaan wat mis kân gaan. Vier van zijn monteurs werden bijvoorbeeld ziek omdat ze legionella opliepen tijdens het douchen. Wie ik ook echt een held vind is Toine Hezemans. Hij bouwde zelf allerlei ambitieuze auto's, maar er kwam helaas weinig van zijn projecten terecht. Mensen die zelf zoiets ondernemen vind ik echt helden." In de expo ontdek je alle verhalen uit onze racegeschiedenis door de uitgeschreven toelichtingen van Broertjes bij de museumstukken. Ook zijn er regelmatig mensen aanwezig in het museum die erover kunnen vertellen. Handig als je fan bent en met prangende vragen zit, of juist als je niet zo thuis bent in de autosport - is de tentoonstelling dan eigenlijk nog wel interessant? Broertjes: "Ja, zeker! Ik denk dat je de expo ook heel goed vanuit sociaal historisch perspectief kunt bekijken. De race begon in 1923 en de eerste Nederlandse deelname was in 1935. Vanuit een klein dorpje aan zee gingen we naar Frankrijk, waar de autosport is uitgevonden. En kijk waar we nu zijn als autosportland. We zijn zo gegroeid door de jaren heen en dat is in de expo heel mooi te zien."

Prijzen en tijden Zandvoorts Museum

Foto 2. Christijan Albers reed tweemaal op Le Mans voor het fabrieksteam van Audi. In 2008 gaf hij met één van de Audi's een spectaculaire demonstratie op Zandvoort. Foto: Zandvoorts Museum © Willem J. Staat.
Foto 3. Presentatie van de Le Mans auto van Charles Zwolsman en Cor Euser op het circuit van Zandvoort in 1990. Cor Euser stuurt de Spice SE90C door de Hugenholtzbocht. Foto: Zandvoorts Museum © Gerrie Hoekstra.

Laatst gewijzigd: 2018-10-09 11:32:41 · Gepubliceerd: 24 augustus 2018 - 1531