1

Hoor hoe spannend en opwindend barokmuziek is

Vurig en spraakmakend spel door Fantasticus Baroque Ensemble

De Edesche Concertzaal Interview door
Foto 1. Robert Smith. Foto: Marco Borggreve

archief oud artikel 14 oktober 2018 Cultuur Ede, Gelderland Ensemble Fantasticus laat graag horen hoe spannend en opwindend barokmuziek is. Daarvoor hebben de musici zich zelfs toegelegd op een speciale stijl binnen de Duitse barok: de stylus fantasticus van de late zeventiende eeuw. Wat componisten als Buxtehude en Erlebach voor ogen stond was vrije, teugelloze muziek: virtuoos, fantasierijk, expressief en meeslepend. Precies zo klinkt ensemble Fantasticus! Robert Smith vertelt.

Noord-Duitse barok, de viola da gamba, de cello en Metallica; het komt allemaal samen in Robert Smith. Hij is viola da gamba-speler in Fantasticus, een van de meest spraakmakende barokensembles van dit moment. Behalve barokmuziek heeft deze muzikale omnivoor nog meer pijlen op zijn boog. Met zijn gamba-versie van Metallica's song One won Robert Smith in 2012 de Eerste Prijs, de Publieksprijs én de Bijzondere Prijs van de Bach-Abel Viola da Gamba Competition in Köthen. Wie is deze muzikale opmerkelijke barokspecialist?

Kom en hoor zelf hoe spannend en opwindend barokmuziek is tijdens het concert van Fantasticus Baroque Ensemble in de Edesche Concertzaal. Een zaal waar je nog dicht bij de muzikanten bent.

Op dezelfde plek als Bach

Openhartig vertelt Robert Smith over zijn achtergrond, Fantasticus, de viola da gamba én de cello. Naast bespeler van de viola da gamba is Robert namelijk ook cellist. In laatstgenoemde rol speelt hij in het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. Daarmee is hij op het moment van dit interview in Leipzig voor het jaarlijkse Bachfest. "Voor het eerst ben ik in de Thomaskirche en speel ik mee in acht cantates van Bach; een unieke ervaring om op dezelfde plek te zijn waar Bach zijn eigen muziek uitvoerde!"

Liefde voor de cello

Roberts liefde voor de cello openbaarde zich het eerst. "Als kind was ik al weg van de cello. Ik vond het een indrukwekkend instrument, omdat het zo groot was". Daar lag ook direct het probleem, want zijn muziekleraar vond hem fysiek nog iets te klein om op celloles te gaan. "Ik moest eerst maar met viool beginnen. Dat vond ik niet leuk, maar uiteindelijk kwam ik toch als cellist in het schoolorkest terecht." Toch duurde het tot aan zijn studie Muziekwetenschap aan de Universiteit van Wales, voordat Robert zich serieus met klassieke muziek ging bezighouden. "Daar speelde ik voor het eerst kamermuziek. Prachtig vond ik dat. Pas toen begon ik echt te oefenen."

Donderslag bij heldere hemel

De ontdekking van de viola da gamba kwam voor Robert als een regelrechte verrassing. "Als een soort uitvloeisel van mijn scriptie wilde ik aan het Conservatorium van Amsterdam cello studeren." Maar vlak voordat hij naar Amsterdam vertrok gebeurde er iets bijzonders. "Op een avond luisterde ik naar de radio en dacht naar een uitzonderlijk mooie cello te luisteren. Achteraf bleek het een viola da gamba te zijn. Ik kende het instrument op dat moment nauwelijks." Direct stelde Robert zijn plannen bij en schreef zich behalve voor barokcello ook in voor viola da gamba.

Menselijke stem

De cello en de viola da gamba vervullen voor Robert Smith twee verschillende muzikale rollen. "Voor mij is de cello vooral een instrument om de baslijn mee te versterken. In de barok is het geen echt soloinstrument. Daarom vind je ook niet zoveel kamermuziek met een solorol voor de cello, behalve natuurlijk Bachs cellosuites." De viola da gamba bevindt zich op het andere uiterste van deze lijn. "De gamba is in de barok juist het soloinstrument bij uitstek. Dat is niet zo gek, want het bereik van de gamba is veel groter, met ook een grotere variatie aan klankkleuren. Bovendien komt het instrument dicht in de buurt van de menselijke stem."

Praten zonder taal

Op beide instrumenten is Robert Smith meer dan thuis. "Met de viola da gamba doe ik graag solistische dingen, zoals bij Fantasticus. In het Amsterdam Baroque Orchestra speel ik cello in de continuogroep, maar het zijn geen gescheiden werelden." Wat voor Robert in beide gevallen voorop staat is communicatie met het publiek en zijn medemuzikanten. "Juist in barokmuziek gaat het niet om het 'mooie', maar om de zeggingskracht. Je praat als het ware zonder taal." Hoe dat werkt legt Robert uit met een voorbeeld: "Iedereen kent die mooie aria 'Erbarme Dich' uit Bachs Matthäus-Passion. De grote sprong waarmee dit stuk begint heeft Bach heel bewust zo opgeschreven. Het drukt kwetsbaarheid uit, waarmee de hele aria iets broos heeft; een soort human fallibility."

Muzikale ontdekkingstocht

Een stroming in de Duitse barok, waarin dat praten zonder taal tot kunst is verheven, is de geschiedenis ingegaan als de Stylus Phantasticus. Dit was een vrije en teugelloze manier van componeren. "De sonates van Buxtehude die we spelen, zijn allemaal heel vrij van vorm. Je zou die stukken een soort muzikale ontdekkingstocht kunnen noemen. Je begint en speelt naar het einde, maar onderweg heb je wegwijzers nodig. Die wegwijzers zijn de retorische figuren, die je ook in de vocale muziek terugvindt. Door als musicus daarmee te spelen, kun je de emotionele inhoud van de muziek overbrengen op het publiek."

Gebeden en dromen

De inhoud van de muziek die Fantasticus in de Edesche Concertzaal speelt, cirkelt rond het thema 'dromen'. "Het stuk La Rêveuse van Marais of de Duivelstrillersonate van Tartini gaan over vrij concrete dromen. Buxtehude's triosonates zijn misschien wat abstracter. Maar door gebruik te maken van steeds herhalende motieven, het ostinato, heeft veel van zijn muziek iets meditatiefs. Daarin kun je hetzelfde gevoel hebben als in een droom of als in een gebed."

Metallica

Die verhouding tussen emotie en muziek geldt niet alleen voor muziek uit de Duitse barok. Dat liet Robert Smith in 2012 al horen tijdens Bach-Abel Viola da Gamba Competition in Köthen. Daar speelde hij zijn prijswinnende gamba-versie van het nummer One van de metalband Metallica. Op de vraag of metal op een barokfestival niet misplaatst is, antwoordt Robert: "Metal heeft raakvlakken met de Stylus Phantasticus. Ook hier is de structuur vaak heel vrij en grillig en staat de emotionele boodschap centraal." In het geval van Metallica is de relatie met de klassieke muziek om nog meer redenen vrij duidelijk. Robert: "Voor het dubbelalbum S&M (1999) werkten ze samen met het San Francisco Symphony Orchestra, maar nog belangrijker is dat de bandleden van het eerste uur echte Bach-liefhebbers waren."

Pieter-Jan Belder

Ook de drie musici van Fantasticus zijn Bach-liefhebbers pur sang. Pieter-Jan Belder bijvoorbeeld, die dit concert klavecinist Guillermo Brachetta vervangt, nam voor het label Brilliant alle klavecimbelwerken van Bach op. Robert Smith kijkt er naar uit om met hem samen te werken. "Als begeleider voegt hij echt iets toe aan het geheel van onze groep. Wat ik fijn vind is dat hij flexibel is in het continuospel. Bovendien vormt Pieter-Jan samen met onze violiste Rie Kimura een duo. Het publiek zal horen dat we aan elkaar gewaagd zijn!"

Bestel tickets voor dit concert en andere op de Concertagenda van de Edesche Concertzaal.
Foto 2. Fantasticus Baroque Ensemble. Foto: Marco Borggreve

Laatst gewijzigd: 2018-11-13 14:29:54 · Gepubliceerd: 14 oktober 2018 - 173

Activiteiten Edesche Concertzaal

Binnen enkele weken te bezoeken

Julian Steckel (cello) en Dmytro Choni (piano) - Beethoven, Franck, Debussy - Artist in residence

 
Duik in de fascinerende wereld van de cello met cellist Julian Steckel! Wat maakt dit instrument zo geliefd bij velen? Is het de warme, sonore klank of is het de manier waarop getalenteerde...

Later dit jaar

Ella van Poucke (cello) & Caspar Vos (piano) - Chopins Cellosonate & Schumann - Artist in residence


Begin het nieuwe seizoen met Chopin, de lievelingscomponist van artist in residence Caspar Vos! Samen met cellist Ella van Poucke laat hij zijn licht schijnen over Chopins meeslepende Cellosonate....

Aidan Mikdad - Beethoven, Liszt en Skrjabin - Wereldpianisten


Met Aidan Mikdad beleef je dé pianosensatie van dit moment. Als jongste halve finalist van de beroemde Koningin Elisabethwedstrijd demonstreert Aidan een zeldzame combinatie van virtuoze flair en...

Wiener Kammersymphonie - Schubert, Brahms en Bruckner - Kamermuziek


De Wiener Kammersymphonie neemt je mee naar het romantische Wenen van Schubert, Brahms en Bruckner. Naast schilderachtige paleizen en de niet te versmaden Sachertorte is Wenen vooral de stad van de...

Ars Musica Orkest & Nikola Meeuwsen (piano) - Mendelssohn en Schubert - Grote Bezetting


Met Schuberts Vijfde Symfonie en Felix Mendelssohns Eerste Pianoconcert geniet je van twee klassiekers uit het ijzeren repertoire. Maar, ken je ook muziek van Mendelssohns minstens zo begaafde zus...

Izhar Elias (gitaar) & PuraCorda String Quartet - Beethoven en Giuliani - Kamermuziek


Maak met meestergitarist Izhar Elias, trotse winnaar van de Nederlandse muziekprijs, en het PuraCorda String Quartet een unieke tijdreis naar het Wenen van 1813. In dat jaar klonk Beethovens...

Anna Tsybuleva - Mozart, Schumann, Debussy - Wereldpianisten


Voor de pianomuziek van Mozart, Schumann en Debussy is wereldpianiste Anna Tsybuleva dé aangewezen persoon. Het spel van deze innemende pianist is poëtisch en zangerig. "Genialiteit gecombineerd...

Animato Kwartet - Beethoven, Brahms, Bartók - Strijkkwartetten


Het Animato Kwartet behoort tot de meest opwindende Nederlandse strijkkwartetten van dit moment. De vier musici staan bekend om hun intense en krachtige spel, alsook hun grote podiumuitstraling....

Stephen Waarts (viool) en Elisabeth Brauß (piano) - Schubert, Brahms, R. Strauss - Kamermuziek


Pianist en voormalig artist in residence Elisabeth Brauß keert terug naar de Edesche Concertzaal! Samen met de gerenommeerde Belgische violist Stephen Waarts brengt Elisabeth drie romantische...

Caspar Vos - Chopin, Liszt, Mompou - Wereldpianisten


Caspar Vos, onze artist in residence, heeft een speciale band met Chopin en Liszt, twee componisten waar geen pianist omheen kan. Aan de vleugel deelt Caspar zijn liefde voor Chopins Eerste Ballade...

Kerstconcert I - Italiaanse Kerst met Corelli, Tartini en Bach - Barokensemble Combattimento


Beleef het sprookjesachtige Italië in kerstsfeer! Barokensemble Combattimento neemt je van het besneeuwde Sint-Pietersplein mee naar de knus verwarmde paleizen van Rome en Bologna. Hier klonken de...

Kerstconcert II - Feestelijke Duitse barok met Buxtehude, Praetorius en samenzang - Apollo Ensemble


Met dit Kerstconcert door het Apollo Ensemble kan het Kerstfeest echt beginnen. Het kerstverhaal van het kindje Jezus in een kribbe, de engelen, de herders met de schapen en de drie koningen...

Barry Douglas - Schuberts Impromptu's en Liszts magistrale Sonate - Wereldpianisten


De Ierse pianist Barry Douglas werd op slag wereldberoemd door in 1986 als eerste niet-Rus het gezaghebbende Tsjaikovski Internationaal Concours in Moskou te winnen. Deze overwinning markeerde het...

Bernd van den Bos (piano) - Klassiekers van Queen - Licht Klassiek


Toppianist Bernd van den Bos tovert Freddie Mercury's rockhits om tot pure pianomagie. Met zijn enorme talent brengt Bernd een show waarvan het hart sneller gaat kloppen. Niet alleen speelt hij...

Lisa Jacobs & The String Soloists - Brahms en Schönbergs Verklärte Nacht - Kamermuziek


Een meeslepend verhaal zonder woorden, dat is in het kort Schönbergs meesterwerk Verklärte Nacht. Als uitgangspunt nam Schönberg een romantisch gedicht van Richard Dehmel over twee geliefden die...

Royal Wind Music - Meesterwerken van Sweelinck en Bach - Oude Muziek


Ervaar met blokfluitensemble The Royal Wind Music de tijdloze muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als de 'Orpheus van Amsterdam' heeft Sweelinck de Nederlandse muziekgeschiedenis voor altijd...

Quirine Viersen (cello), Nikola Meeuwsen (piano) & The Trouts - Schuberts Forellenkwintet - Kamermuziek


Samen met altvioliste Dana Zemtsov vormt celliste Quirine Viersen, met een aantal jonge talentvolle musici als pianist Nikola Meeuwsen, violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het...

Raoul Steffani (bariton) & Severin von Eckardstein (piano) - Schuberts Die Schöne Müllerin - Liedrecital


Grenzeloze hartstocht en onvervuld verlangen, het zijn de ingrediënten voor een van de ontroerendste liedcomposities ooit geschreven: Schuberts Die schöne Müllerin. Een jonge molenaar wordt...

Abdel Rahman el Bacha - Chopins Grande Valse Brillante, Etudes en Nocturnes - Wereldpianisten


Sensueel, maar ook bezield en vurig. Het zijn zomaar wat woorden die bij je bovenkomen, wanneer je naar het sublieme spel luistert van Abdel Rahman El Bacha. De Libanese meesterpianist speelt...

Lavinia Meijer (harp) & Alma Quartet - Debussy, Glass, Arnalds - City Artist


De Edesche Concertzaal en de internationaal gevierde harpist Lavinia Meijer horen bij elkaar. Al tien jaar is ze een graag geziene gast op ons concertpodium. Dit seizoen is Lavinia op voorspraak...

Passieconcert - Bach & Stölzels passie 'Jesu deine Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek


De zelden uitgevoerde passie 'Jesu deine Passion' van Bachs tijdgenoot Gottfried Heinrich Stölzel is een ware ontdekking. Het Apollo Ensemble schotelt je met dit stuk zes diepzinnige cantates voor...

Caspar Vos (piano), Niek Baar (viool) & Ella van Poucke (cello) - Brahms, Sjostakovitsj, Martin - Artist in residence


Wat hebben Johannes Brahms, Dmitri Sjostakovitsj en Frank Martin met elkaar gemeen? Alledrie wekken ze oude volksmuziektradities in hun stukken tot leven. Pianist en artist in residence Caspar Vos,...

Paul Lewis - Mozart, Beethoven, Brahms - Wereldpianisten


Voor de pianomuziek van Beethoven moet je bij meesterpianist Paul Lewis zijn. Zijn interpretaties ontvangen lovende kritieken in de internationale pers. tijdens dit pianorecital belicht hij zowel...