Bewonder hier de pareltjes van Vermeer

Kleurrijk en magisch verlicht: de werken van Johannes Vermeer

Mauritshuis Redactioneel door
Foto 1. (Fragment van) Johannes Vermeer, Het melkmeisje, ca. 1660. Rijksmuseum, Amsterdam. Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt. Foto: Rijksmuseum.

22 september 2019 bijgewerkt: 16 oktober 2019 Cultuur Landelijk De Delftse Johannes Vermeer (1632 - 1675) was een meester in mensen vastleggen, in exact de juiste kleuren en met precies het juiste licht. Meisje met de parel is een iconisch voorbeeld, maar slechts één van velen. Of nou ja, velen? Er zijn maar 35 schilderijen van hem erkend en pas in de jaren zeventig van de negentiende eeuw kreeg hij er echt de credits voor. Voor die tijd kende niemand hem, nu is hij één van onze beroemdste schilders. Lees hieronder bij welke musea in eigen land je kunstwerken van Johannes Vermeer in de vaste collectie vindt. Opvallend: het zijn er niet veel. Vermeers werken hangen veelal in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland.

Mauritshuis in Den Haag

Wat is hier te zien? In het Mauritshuis hangt onze Nederlandse Mona Lisa: Meisje met de parel, uit circa 1665. Een schilderij zo mooi en mysterieus, dat er een boek over werd geschreven en er een Hollywoodfilm over werd gemaakt. Ondanks de vele wilde verhalen en speculaties, is het schilderij toch echt een tronie. Dat wil zeggen: het meisje is niet echt, ze is een fantasie van Vermeer. En een behoorlijk schandalige. In die tijd was het pretty scandalous om een vrouw met een dure parel in én met natgelikte lippen op de gevoelige plaat vast te leggen. Voor zeventiende eeuwse begrippen een vrij uitdagend portret. Diana en haar nimfen uit circa 1653 en Gezicht op Delft uit omstreeks 1660 vind je ook in de vaste collectie van het Mauritshuis.

Rijksmuseum in Amsterdam

Wat is hier te zien? In het Rijksmuseum hangt nog zo'n topstuk van de meesterschilder: Het melkmeisje, uit omstreeks 1660. Van dit schilderij zijn talloze wenskaarten, posters en puzzels gemaakt. Het is het perfecte voorbeeld van het unieke talent en oog voor detail van Vermeer. Een dienstmeisje doet een alledaagse handeling, ze schenkt melk in. Maar het licht vanuit het raam speelt en glinstert in duizend stukjes op de kan en door de kamer. En iets aan het meisje maakt dat je moeilijk weg kunt kijken. In het Rijksmuseum vind je ook het beroemde Het straatje uit circa 1658, Brieflezende vrouw uit 1663 en De liefdesbrief uit omstreeks 1670.

Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam

Wat is hier te zien? Om maar met de deur in huis te vallen: hier bewonder je geen echte Vermeer, maar een vervalsing. De beroemdste vervalsing uit de Nederlandse kunstgeschiedenis, welteverstaan. Het schilderij De Emmaüsgangers werd in 1937 door Museum Boijmans Van Beuningen voor een groot bedrag vlak voor de neus van het Rijksmuseum weggekaapt. Echter bleek na de Tweede Wereldoorlog dat dit schilderij géén echte Vermeer was. Meestervervalser en Nederlandse schilder Han van Meegeren (1889 - 1947) bekende de boel te hebben opgelicht. Hij had het schilderij zelf gemaakt maar had geclaimd dat het een Vermeer was. Iets wat vrij makkelijk te doen is, aangezien Vermeer veel van zijn stukken nooit ondertekende. Museum Boijmans Van Beuningen heeft de fake Vermeer nog steeds in z'n vaste collectie. Het museum is vanaf 2019 echter zo'n zeven jaren gesloten wegens grootschalige renovatie.

Meer Hollandse meesters

Foto 2. Vrouw maakt foto van Meisje met de parel in het Mauritshuis. Foto: DagjeWeg.NL.

Laatst gewijzigd: 2019-10-16 09:32:21 · Gepubliceerd: 22 september 2019 - 2215