Bekijk Rembrandts fascinatie voor de ouderdom in Het Rembrandthuis

Rembrandts empathie voor ouderen nu te zien in het Rembrandthuis

Ontdek meer over het Rembrandthuis Nieuws door
Foto 1. Rembrandt, Rembrandts moeder, zittend aan tafel, ca. 1631. Foto: Museum Het Rembrandthuis.

archief oud artikel 21 september 2020 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland Wijsheid komt met de jaren, zeggen ze vaak. Rembrandt wist er alles van. Niet alleen is zijn eigen levensloop prachtig te volgen met de reeks sprekende zelfportretten die hij schilderde, tegelijk bracht iedere levensfase verdieping aan zijn schilderkunst. Het Rembrandthuis brengt met twee expo's een ode aan de ouderdom. Deze laten zien dat het ouder worden in Rembrandts kunst veel meer is dan een optelsom van grijze haren. Bekijk van 25 september tot en met 29 november 2020 de tentoonstellingen Leef/Tijd en Rembrandt Open Studio in Het Rembrandthuis in Amsterdam.

Intiem, kwetsbaar, krachtig en vitaal

Je kunt gerust zeggen dat Rembrandt werd gefascineerd door de ouderdom. Heel wat oude van dagen bevolken de werken van de expositie Leef/Tijd. De etsen en schilderijen laten Rembrandt van zijn meest invoelende kant zien. Met veel tederheid verbeeldt hij zijn modellen: intiem, kwetsbaar en tegelijkertijd krachtig en vitaal. Net zo gelaagd als de ouderdom zelf is de expo Leef/Tijd. Hierin bekijk je een aantal topstukken uit de collectie van Het Rembrandthuis. Er zijn breekbare bejaarden die soezen in hun stoel, maar ook oude wijze mannen, geportretteerd in hun studeerkamer of een intiem portret van Rembrandts moeder. Deze etsen bekijk je afwisselend met schilderijen van Rembrandts leerling Abraham van Dijck en prenten van de hedendaagse kunstenaar en Rembrandt-fan Aat Veldhoen (1934-2018).

Rembrandts eerbied voor de grijze haren

Kunst sterker dan de dood

De jongste aankoop van Het Rembrandthuis, een miniatuurschilderij van Abraham van Dijck (1635-1680), vormt het hart van de tenstoonstelling. Op dit schilderij verbeeldt Van Dijck het moment waarop een oude man bijna in slaap valt. Maar het gaat op dit schilderij om meer dan het plaatje alleen, net als op zoveel andere schilderijen uit Rembrandts tijd. In de Nederlandse kunst van de zeventiende eeuw stonden ouderen vaak symbool voor de betrekkelijkheid van het leven. Met het schilderij van Van Dijck is bovendien iets bijzonders aan de hand. De suffende man is een schilder, hij heeft zijn palet en penselen nog in zijn hand. Wat zou het schilderij willen zeggen? Misschien wel: het leven is eindig, maar kunst is sterker dan de dood.

Live-kunst in het voetspoor van Rembrandt

Museum Het Rembrandthuis is gevestigd in het pand dat Rembrandt zelf van 1639 tot 1658 bewoonde. In die tijd was het huis een creatieve broedplaats waar het bruiste van de nieuwe ideeën. Niet alleen Rembrandt zelf, maar ook veel leerlingen maakten hier hun vernieuwende kunst. Die traditie zet Museum Het Rembrandthuis voort met de expo Rembrandt Open Studio. Net zoals je hier in Rembrandts tijd Abraham van Dijck achter zijn ezel zou kunnen zien zitten, zie je nu hoe twee representanten van de jongste generatie kunstenaars hun werk maken. Dit najaar is Het Rembrandthuis het open atelier van Iriée Zamblé (Amsterdam, 1995) en Timoty Voges (Willemstad, 1993). In het werk dat je live gemaakt ziet worden, reflecteren beide kunstenaars op de thema's van de expo Leef/Tijd, zoals ouderdom, vergankelijkheid, kracht en kwetsbaarheid. Hiermee trekken beide expo's een directe lijn van Rembrandts etsen naar nieuw werk van nu. Geniet van twee schitterende tentoonstellingen, die net zo gelaagd zijn als het leven zelf.

Ook interessant

Foto 2. Rembrandt, Rembrandts moeder, zittend aan tafel, ca. 1631. Foto: Museum Het Rembrandthuis.

Laatst gewijzigd: 2020-09-30 14:37:45 · Gepubliceerd: 2020-09-15 16:06:24 - 652