Anonieme stedelingen

Stedelijk Museum Amsterdam Redactioneel door

archief oud artikel 26 februari 2007 Amsterdam, Noord-Holland Een ieder van ons heeft een bepaald beeld en beleving bij het begrip stad. Een chaotische, overweldigende omgeving of juist een plek om anoniem te kunnen genieten van de vele faciliteiten. De tentoonstelling ‘Mapping the City’ laat zien welk beeld het begrip stad oproept bij kunstenaars en hoe ze dit vervolgens omzetten in hun werk. Tot 20 mei 2007 toont Het Stedelijk Museum in Amsterdam met deze tentoonstelling de relatie tussen kunstenaars en de stad vanaf circa 1960 tot heden.

Ontmoetingen in de stad

De tentoonstelling bestaat uit een combinatie van werken uit de collectie van het Stedelijk Museum en internationale bruiklenen, waarbij de aandacht vooral uit gaat naar fotografie, videokunst en ruimtelijke installaties. Het Stedelijk Museum legt uit: "De nadruk ligt op de stad als sociale gemeenschap, op handelingen, poses en stadse rituelen. Hoe ervaren wij de straat? Hoe gedragen wij ons? Hoe bewegen wij ons door de stad?" 'Mapping the City' start het antwoord op deze vraag met stadsgezichten vanaf de late jaren vijftig. Stanley Brouwn vroeg voor zijn werk aan willekeurige voorbijgangers in Amsterdam de weg van punt A naar B. Al de routes worden nu gepresenteerd onder de naam 'This way Brouwn' in een speciaal bedachte ruimtelijke opstelling.

Suburbia

In series als Desperate Housewives of een film als Little Children staat het leven van de blanke middenklasse in de Amerikaanse suburbs centraal. Met onderwerpen als de toepassing van massaproductie en tegenstelling tussen privé en openbaar geven Dan Graham en Bill Owens hun visie op de buitenwijk. Andere onderdelen van de tentoonstelling zijn Heads van Phillip Lorca diCorcia en de straatscènes van Beat Streuli. "Hun foto’s tonen een opvallende leegheid in de gelaatsuitdrukkingen van de anonieme passanten", aldus de organisatie. De wandelingen die Francis Alÿs begin jaren negentig maakte door het centrum van de miljoenenstad Mexico Citywerk vormen het werkterrein van zijn 'Collection of Ephemera'. Met vele tekeningen, foto’s, notities, plattegronden en objecten beziet hij de tien woonblokken rond zijn atelier als "toerist en observerende buitenstaander".

Vervreemding

'Mapping the City' biedt ook videowerk, zoals 'Miami' van Sarah Morris en 'A Man in the Crowd' van Matthew Buckingham, een minidetective die zich afspeelt in de straten van Wenen. In 'Electric Earth' van Doug Aitken overheerst een gevoel van vervreemding. Deze video-installatie heeft de intentie de moderne stad te tonen als een overblijfsel van een onbekende beschaving. 'Mapping the City' is na 'Mapping the Studio' de tweede uit een serie van vier onderzoekende thematentoonstellingen die het Stedelijk Museum verspreid over vier jaar organiseert.

Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 26 februari 2007 - 1362